مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات بوشهر گفت: بوشهر به عنوان استان چهارم در پیشرفت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها در بین استان‌های برتر در این زمینه قرار گرفته است.

به گزارش آماج خبر، علی سملیان بیان کرد: بر اساس آمار وزارت ارتباطات در خصوص وضعیت پیشرفت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها (FTTX)، تا پایان سال ۱۴۰۰ استان بوشهر در شاخص درصد خانوار‌های تحت پوشش فیبر نوری و درصد پورت‌های نسبت شده استان چهارم کشور اعلام شد.

 

وی خاطرنشان کرد: فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها (FTTX) یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد.

 

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات بوشهر عنوان کرد: از جمله مزایای فیبر نوری می‌توان به کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه پهن‌باند، افزایش کیفیت خدمات، وابستگی نبودن توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، افزایش کیفیت تجربه کاربر، کاهش شکاف دیجیتالی، توجه به آثار زیست‌محیطی و … اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح از بهمن ۱۴۰۰ کلید خورده است، افزود: تا پایان اسفند ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۹۲ پورت فیبرنوری در کشور فعال شده و بیش از ۳۵۵ هزار خط هم اکنون در حال استفاده است.

 

سملیان گفت: طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها (FTTX) که با هدف پوشش ۸۰ درصد خانوار‌های هر استان بر مبنای پوشش خانوار، کدپستی و یا پلاک ثبتی شهری و روستایی و نقشه‌های هوایی مورد تایید سازمان تنظیم مقررات در نواحی خدمات شهری و روستایی تعریف شده، قرار است تا سال ۱۴۰۳، دسترسی ۲۰ میلیون خانوار را به شبکه مبتنی بر فیبرنوری فراهم کند.

  • نویسنده : حدیث ظریف دوست