کشت چغندر قند پاییزه در سال جاری به صورت حفاظتی در پلتفرم‌های طرح ملی گندم بنیان کشت می‌شود

به گزارش آماج خبر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه کمیته فنی طرح ملی گندم بنیان پلتفرم‌های آموزشی در استان گفت: امسال آخرین سال اجرای پلتفرم‌های آموزشی سه گانه در خوزستان است.

تورج نوروزی با بیان اینکه این پلتفرم‌ها در کشت و صنعت شهید بهشتی، شهرستان شوش و دشت آزادگان اجرا شده است ادامه داد: هدف اصلی ما در اجرای این پلتفرم‌ها پایداری گندم، افزایش ثبات، کاهش عوامل زیان رسان و حفظ خاک می‌باشد.

وی افزود: در کنار گندم، قرار گرفتن محصولات استراتژیک از جمله چغندر قند و کلزا در چرخه تناوبی اهمیت دارد.

نوروزی با بیان اینکه کشت چغندر قند پاییزه در سال جاری به صورت حفاظتی در این پلتفرم‌ها کشت می‌شودتصریح نمود: در کشت این محصول باید ماخار صورت بگیرد همچنین احیاء جوی بدون دستکاری پشته‌ها، استفاده از کلش خرد کن، پایش و کنترل آفات و علف‌های هرز، استفاده از رقم آنتک، آغازکشت از تاریخ ۱۲ تا ۱۷ مهرماه، برداشت محصول در دهه خردادماه، استفاده از آبیاری میکرو جهت کشت چغندرقند پاییزه در پلتفرم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد گفت: طبق اعلام موسسه خاک و آب کشور اظهار داشت: ۶ تا ۸ هفته قبل از برداشت باید از کوددهی نیتروژن پرهیز کرد، زیرا عیار قند پایین می‌آید و مقدار نیترات در دمبرگ باید کمتر از هزار میلی گرم در کیلوگرم باشد.

خرمیان افزود: شستشوی کود به وسیله آب آبیاری و یا بارندگی حداقل باشد همچنین شرایط دمایی به گونه‌ای باشد که جذب کود حداکثر باشد.

وی از کشاورزان خواست از مصرف کود‌های کلسیمی، سولفات پتاسیم و اوره فسفات همراه اسید هیومیک خودداری نمایند همچنین اسید هیومیک را حتی المقدور محلول پاشی نکنند.

خرمیان با بیان اینکه کمبود بور در خاک‌هایی که ph بالا، بافت سبک و شنی دارند معمول است تصریح نمود: مصرف کودبه صورت نواری مجاز نیست.

وی افزود: در مناطق شمالی استان میتوان تا ۳۰ درصد مصرف کود اوره را نسبت به میزان اعلام شده از موسسه خاک و آب کاهش داد.

  • نویسنده : محمد خرم زاده