رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معاون امور عمرانی وزارت کشور گفت: تخلفات شوراها، در گلوگاه کمیته انطباق بررسی می‌شود.

به گزارش آماج خبر، مهدی جمالی‌نژاد  با اشاره به نقش پررنگ حمل‌ونقل عمومی در مدیریت شهری اظهارکرد: به طور کلی حمل و نقل انبوه‌بر در کلانشهرها مخصوصا شهر تهران برای ما اهمیت زیادی دارد. برای تحقق این مهم، تلاش ما بر این بوده تا برای خرید واگن کمک کنیم. ما هم اکنون در حال کارسازی ۶۳۰ دستگاه هستیم. همچنین تلاش می‌کنیم تا با استفاده از اوراق مشارکت، اسناد خزانه و کمک‌نقدی به شهرداری‌ها برای بحث سازه‌ای قطار شهری نیز کمک کنیم.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: در کنار حمایت و هدایت حمل و نقل ریلی باید به حمل و نقل عمومی نیز توجه کرد. در همین زمینه برنامه ما این است تا با خرید اتوبوس، مینی‌بوس و نوسازی ناوگان تاکسیرانی نقاط ضعف حمل‌ونقل عمومی را برطرف کنیم. امسال در حوزه تجهیزات حمل و نقل کارهای خوبی انجام داده‌ایم و ۲۰۰۰ اتوبوس نیز خریداری کردیم که امیدواریم در اسرع وقت به سامانه اتوبوسرانی کشور اضافه شود.

جمالی‌نژاد درباره برخورد با تخلفات شوراها نیز به ایسنا گفت: یکی از گلوگاه‌هایی که تخلفات شوراها را بررسی می‌کند، کمیته انطباق است که مصوبات شوراها را رصد و احصا می‌کند، این کمیته مسائل را با قوانین انطباق می‌دهد و اگر بر خلاف قانون باشد با آن‌ها برخورد می‌کند.

وی افزود: همچنین اگر تخلفاتی وجود داشته باشد و اقداماتی خلاف شئون شورایی صورت گیرد، هیئت‌های حل اختلاف استان نیز برای برطرف کردن آن حاضر هستند. در صورت وجود اعتراض، این پرونده‌ها به شورای حل اختلاف کشور می‌آید تا به آن‌ها رسیدگی شود. در این دوره تخلفات کمتر شده اما بازهم تلاش می‌کنیم تا تخلفات باقی مانده به حداقل برسد.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه گفت: ما همزمان با انتخاب و استقرار دولت، شوراها را نیز مستقر و شهرداران را نیز انتخاب کردیم. ما ۳۸ هزار روستا و ۱۴۰۰ شهرداری داریم که علی رغم شرایط سخت اقتصادی با کمک وزارت کشور برای کمک و پشتیبانی آن‌ها توانستند مستقل باشند. دو نمونه از این اقدامات مثبت، “قانون مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدهای پایدار” است.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به شعار سال که تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین است، باید به سمت تبدیل دانش به ثروت برویم. شهرهای ما باید کارآفرین و فن‌آفرین باشند و جوانان هنگامی که فارغ التحصیل می‌شوند منتظر پشت میزنشینی نباشند. در کنار این اقدامات، در زمینه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مالی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. ۸۰۰۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت حمل و نقل انبوه و عمومی به کلانشهرها واگذار شده و در زمینه مالیات بر ارزش افزوده نیز ۴۰۰۰ میلیارد تومان به شهرهای کوچک کمک شده است. همچنین ما امسال ردیف‌های مازاد بر ارزش افزوده داریم تا از طریق آن‌ها نیز به شهرها کمک کنیم.

 

 

  • نویسنده : آیناز اقایی