رئیس سازمان سنجش با اشاره به تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ متذکر شد: کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و صرفا از دروس تخصصی خواهد بود.

به گزارش آماج خبر؛ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانجام پس از مدت‌ها اختلاف نظر و نقد کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به آن، شب گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور تصویب شد.

 

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش در رابطه با تغییرات کنکور با اجرای این مصوبه، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید بتواند آزمون‌های سراسری استاندارد در دوره متوسطه دوم را برگزار کند.

 

وی افزود: در کنکور سال ۱۴۰۲ تحولات اساسی شروع و دروس عمومی از کنکور حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و کنکور از دروس اختصاصی دو بار در سال برگزار می‌شود که نتایج آن به مدت دو سال معتبر است.

 

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: پذیرش دانشجو به دو شیوه است، نخست پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی یعنی معدل که هم اکنون ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش به این شیوه تکمیل می‌شود. دوم، پذیرش براساس کنکور که ۱۵درصد ظرفیت پذیرش از این طریق تکمیل می‌شود.

 

پورعباس مطرح کرد: از این به بعد نمره آزمون و سوابق تحصیلی ترکیب و ملاک پذیرش دانشجو در دانشگاه است همچنین داوطلبان از میان دو کنکور در سال می‌توانند نمره هر کدام که بالاتر است را ملاک پذیرش قرار دهند.

 

وی با اشاره به اینکه در کنکور سال ۱۴۰۱ اگر نمره کنکور یک داوطلب خوب باشد، معدل این نمره را پایین نمی‌آورد، بیان کرد: اما داوطلبان باید بدانند از سال ۱۴۰۲ نمره کنکور تحت تاثیر معدل بالا و پایین می‌رود.

 

رئیس سازمان سنجش گفت: از سال آینده، زیر گروه‌ها در کنکور حذف می‌شود و تمام دروس تخصصی کنکور و دروس عمومی که ارائه سوابق آن مربوط به آموزش و پرورش است در بحث ضرایب و بودجه بندی تغییر خواهد کرد و داوطلبان باید خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

 

وی مطرح کرد: سال ۱۴۰۳ کنکور الکترونیک خواهد شد و سالانه ۶ آزمون برگزار می‌شود که داوطلب می‌تواند در آنها شرکت کرده و به دو آزمون رسمیت ببخشد و ۴ آزمون دیگر آزمایشی خواهد بود تا بتواند خود را به نقطه مطلوب برساند.

 

رئیس سازمان سنجش درباره معدل پایین دانش‌آموزان در دوران کرونا و تاثیر آن در کنکور، عنوان کرد: آزمون سراسری و سوابق تحصیلی یک مسابقه است و برای همه یکسان است یعنی افت تحصیلی در دوران کرونا برای همه یکسان بود.

 

عباسپور خاطرنشان کرد: با این مصوبه جدید فعالیت موسسات کنکور به سمت آموزش و پرورش می‌رود و از کنکور سازمان سنجش به کنکور آموزش و پرورش می‌رویم.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی