کمک کردن و یاری رساندن به یکدیگر از جمله شایسته ترین عمل ها به شمار میرود، در این روزها با توجه به شرایط کرونایی شاهد انواع کمک ها از طریق افراد بودیم. 

علی فیاض بخش دبیر ادبیات فارسی مدرسه میره ای کرج یکی از معلمانی است که در شرایط کرونایی به دانش آموزان خود به صورت حضوری تدریس میکرد.

فیاض بخش ابتدا ضمن اشاره به مشکلات به وجود آمده پس از کرونا،گفت:

زمانی که تمام جهان درگیر کرونا و شیوع سریع این ویروس شد ، بدون شک همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد که به نظر من مهم ترین اتفاق غیر حضوری شدن مدارس بود.

پس از اعلام این خبر ، اولین کاری که انجام دادم تهیه و ضبط ویدیو های آموزشی بود خصوصا بخش هایی از درس که نیاز به توضیح بیشتری داشت ، در نتیجه قریب به ۱۲۰ فیلم آموزشی برای دانش آموزان به همراه صدا و همینطور فایل درسنامه به صورت تکمیلی آماده کردم تا در آموزش مجازی از آن بهره ببرند.

وی افزود:

در برگزاری برخی از کلاس های حضوری مشکلات متعددی اعم از حضور نیافتن برخی دانش آموزان در کلاسها وجود داشت اما تا جایی که توانستیم با همراهی معاونان مدرسه، دانش آموزان را به کلاسها بازگرداندیم.

این دبیر با بیان مشکلات شخصی برخی دانش آموزان، عنوان کرد:

دانش آموزانی بودند که گوشی برای شرکت در کلاسهای مجازی نداشتند ،

برای دانش آموزان این چنینی جزوه ای تکمیلی تهیه کرده و در اختیارشان قرار دادم اما ناگفته نماند تعدادی حتی هزینه خرید جزوه را هم نداشتند و درسنامه ها را بدون دریافت هیچ هزینه ای به دانش آموز داده ام زیرا در این بین نقش ما به عنوان یک انسان شناخته میشود ، هر یک از ما با هر پست و مقام میتوانیم کمک حال دیگری باشیم.

خداوند درِ نیکی را برای همه گشوده فقط کافیست روزنه ای را که از طریق آن میتوانیم به یکدیگر کمک کنیم را بیابیم ،به نظر من به دست آوردن حال خوب از طریق کمک کردن به هم نوع میباشد اما به شرطی که کمک از روی ترحم و دلسوزی صورت نگیرد.

فیاض بخش تصریح کرد:

زمانی که به خانه دانش آموز بی بضاعتی مراجعه میکردم رفتاری داشتم که گویا من به دانش آموز نیاز دارم و حس میکرد مکملی برای من است .

مسئله قابل توجه دیگر بحث دانش آموزانی بود که به دلیل خجالت از دبیر امکان رفتن به منزل آنها نبود ولی سعی میکردم در خودروی شخصی و گاهی اوقات در مدرسه به آنها آموزش بدهم.

این دبیر خَیِر از دلایل دیگر خود برای انجام این کارها پرده برداشت و گفت:

دانش آموزانی داشته ام که کودک کار یا سرپرست خانوار بوده وزمانی برای تحصیل نداشتند به جرئت گفته ام که در هر ساعت از شبانه روز در خدمتشان هستم و نمیگذارم از تحصیل باز بمانند.

در دوران کرونا اکثر والدین از وضعیت درسی فرزندشان مطلع نبودند و به دلیل اینکه دانش آموزان با گوشی سروکار داشتند درگیر برنامه های دیگری به جز کلاس مجازی بودند اما در این میان میتوان به مزایای آموزش غیر حضوری هم اشاره کرد به عنوان مثال کرونا بهترین فرصت ممکن برای دانش اموزان پایه یازدهم و دوازدهم بود زیرا مدت زمان بیشتری را در خانه سپری میکردند ولی متاسفانه این فرصت مدیریت نشد و مورد استفاده شان قرار نگرفت.

در کل من وسواس خاصی نسبت به دانش آموزانم دارم و برای موفقیت شان از هیچ کاری دریغ نمیکنم.

گاهی اوقات همکاران من هم شک میکنند که چرا من به این شدت با اولیا صحبت میکنم چون وظیفه یک معلم فقط تدریس در مدرسه است و متاسفانه در غیر اینصورت به چشم خوبی به قضیه نگاه نمیکنند. .

دبیر مدرسه میره ای در پایان تاکید کرد:

هیچ چیزی نمیتواند مانند حس کمک کردن به فردی،حال دل افراد را خوب کند .

گاهی انسانها در عین ثروتمندی فقیرند زیرا تنها سرمایه شان پول است

در حالی که سرمایه اصلی حال خوب خود و دیگران است ، زمانی که مقصد انجام کاری خدا باشد هیچگاه قلبی اندوهگین نخواهد ماند. هنگامی که توانستید در راه مثبت از دیگران بهتر باشیدو نیکی دیده نشود آنجاست که کار را درست انجام داده اید .

اگر هر فرد در حد توانش به هم نوع خود یاری برساند بدون شک این کار را ترویج کرده و از الطاف الهی بهره مند خواهند شد.

  • نویسنده : مهشید عبادی
  • منبع خبر : آماج خبر