هر یک از استان های کشور ظرفیت‌های جذاب بسیاری برای سفر و توسعه گردشگری دارند، از معماری شگفت انگیز تا کویر بکر، سازه‌های خلاقانه و میراث جا مانده از گذشتگان که نیازمند نگاه ویژه است.

 به گزارش آماج خبر به نقل از خبر گزاری مهر،خشت خشت بناهای تاریخی یزد که روزگاری با سختکوشی معماران و بناهای سنتی یزد روی هم نهاده شده‌اند، امروز یزد را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور و دنیا تبدیل کرده و ثبت ملی و سپس جهانی بافت تاریخی یزد، فرصت مهمی را برای بهره برداری از این ظرفیت تاریخی فراهم کرده تا دست در دست هم نهیم و با صنعتی پاک، استانمان را توسعه دهیم.

تا پیش از این، منابع طبیعی به ویژه معادن بیشترین فرصت را برای توسعه صنعتی و معدنی استان فراهم کرده بودند اما رهاورد این تلاش‌ها هر چند توسعه استان را به دنبال داشت اما عوارضی هم داشت که بعد از گذشت چند دهه، به آن پی برده شد اما صنعت گردشگری صنعت نوپایی است که با نیاز و دانش روز منطبق است و می‌تواند استان را از عوارض توسعه صنعتی نجات داده، ظرفیت اشتغال ایجاد کرده و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه داشته باشد.

گردشگری در حال حاضر اولویت اصلی سرمایه گذاری در استان یزد است به نحوی که با تشکیل دولت، اولین گام در این حوزه، پیشنهاد تشکیل معاونت گردشگری در چارت سازمانی استانداری از سوی مهران فاطمی، استاندار یزد مطرح شد و در نهایت مورد تصویب قرار گرفت و امروز شاهد تمرکز همه دستگاه‌های استان برای تسهیل در سرمایه گذاری در بخش گردشگری و حمایت از سرمایه گذاران در این بخش هستیم.

اولین گام در بهره برداری از ظرفیت‌های گردشگری یزد قبل از هر نوع سرمایه گذاری و اقدام اقتصادی، اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی است. این ظرفیت‌ها چه از بعد معماری و تاریخی و چه از بعد فرهنگی و آداب و رسوم باید به دنیا معرفی شوند. مهمان نوازی یزدی‌ها باید زبان به زبان بچرخد و گردشگران بدانند که یزدی‌ها میزبانان خوبی برای حضور آنها در این دیار خشت و گل هستند.

اما قطعاً رونق گردشگری یزد نیازمند زمینه‌هایی از جمله تأمین زیرساخت‌ها، حفاظت از بناهای تاریخی، فراهم کردن زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و … است.

یکی از نیازهای اساسی صنعت گردشگری در حال حاضر، ایجاد مراکز اقامتی چند ستاره‌ای است که گردشگران با سلایق مختلف فرصت اقامت در شهر تاریخی یزد را پیدا کنند.

در این سال‌ها هتل‌ها، بوم گردی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و مهمانسراهای زیادی در بافت تاریخی و حوالی آن و حتی در ییلاقات یزد ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است و برخی از هتل‌های بزرگ نیز ساخته و یا ارتقای ستاره یافته اند اما به نظر می‌رسد در این زمینه همچنان نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

بهبود حمل و نقل عمومی درون و برون شهری از جمله حمل ونقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و توسعه حمل و نقل عمومی با تقویت ناوگان عمومی درون شهری نیز یکی از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افزایش پروازها به مقصد یزد، انجام پروازها در ساعت مقرر، استفاده از ناوگان ریلی مناسب و با کیفیت و اتوبوس‌های نوسازی شده در ناوگان جاده‌ای و همچنین حمل و نقل عمومی درون شهری برای کاهش بار ترافیکی به ویژه در حوالی بافت تاریخی یزد فرصت بهتری را برای بهره برداری از ظرفیت‌های گردشگری استان فراهم خواهد کرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی که تا چندی پیش مسئولیت مدیرکلی میراث فرهنگی یزد را بر عهده داشت، در مورد سرمایه گذاری در یزد جهانی به خبرنگار مهر گفت: پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، سرمایه گذاری در این شهر رشد خوبی پیدا کرد به نحوی که تحت‌های اقامتی از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد به بیش از ۱۱ هزار تخت رسید.

مصطفی فاطمی عنوان کرد: هتل‌ها و بوم گردی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری، کمپ‌های کویری، بین راهی‌ها، رستوران‌ها و سفره خانه‌ها و … رشدی چند برابری داشتند، باغ‌ها از ۱۰۰ باغ گردشگری گذشت و سرمایه گذاری با نگاه میراث و هویت تاریخی به شدت افزایش یافت.

وی در مورد رشد صنعت گردشگری به رغم کمبودهای موجود در شهر جهانی یزد بیان کرد: شهرهایی چون اصفهان و شیراز از ده‌ها سال قبل شهرهای گردشگری ایران بوده اند و همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته اما یزد هرگز نتوانسته بود در میان شهرهای گردشگری جایگاهی بیابد اما در سال‌های اخیر و به ویژه پس از ثبت جهانی، رکورد ورود مسافر در ایام مختلف سال بارها شکسته شد و تعداد گردشگران داخلی و خارجی چنان افزایش یافت که در نوروز ۹۸ قریب به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اسکان در یزد به ثبت رسید و آمار گردشگران خارجی نیز از ۲۵ هزار نفر در سال به ۱۳۰ هزار نفر رسید.

رونق گردشگری در یزد، بسیاری از مشکلاتی که امروز استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند را رفع خواهد کرد. نگرانی‌ها درباره نرخ بالای بیکاری و افزایش فرصت‌های جدید اشتغال به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، نگرانی از اشغال ظرفیت‌های شغلی استان از سوی نیروهای یدی مهاجر و اتباع بیگانه، نگرانی از تبعات اجتماعی و فرهنگی حضور مهاجران و اتباع بیگانه در شهر به دلیل فراهم بودن فرصت اشتغال در صنایع سنگین و …، همه و همه در گرو ایجاد فرصت‌های شغلی‌های تک و مطابق با دانش روز یا دانش بنیان از جمله گردشگری است که امسال به ویژه با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

نه تنها شهر یزد بلکه تمامی نقاط استان، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و مذهبی بسیاری دارد که در کنار بافت تاریخی یزد می‌تواند مورد بهره برداری در صنعت گردشگری قرار گیرد و این ظرفیت‌ها باید به زیرساخت‌های مورد نیاز تجهیز شوند تا بتوانیم گردشگران را به سمت دیگر جاذبه‌های گردشگری نیز سوق دهیم چرا که بسیاری از این جاذبه‌ها برای گردشگران تازگی دارند.

و اما دشواریهایی که در این مسیر وجود دارد. سرمایه گذاری‌هایی که در صنعت گردشگری یزد انجام شده است به دلیل شیوع بیماری کرونا در این سال‌ها با شکست مواجه شده و سرمایه گذاران نیازمند حمایت دولت برای کمر راست کردن زیر بار این شکست اقتصادی هستند.

آنها انتظار دارند که دولت در شرایطی که اوضاع تا حدی بهبود یافته است، از آنها حمایت کند تا بتوانند امیدوارانه در این صنعت گام بردارند و فرصت میزبانی شایسته از گردشگران را فراهم کنند.

ورود افراد متخصص به عرصه نیز دغدغه‌ای است که فعالان و قدیمی‌های این صنعت همواره نگران آن هستند. آنها عقیده دارند که افراد توانمند با ظرفیت مالی بالا باید وارد این عرصه شوند چرا که نیاز امروز شهر جهانی یزد تأمین زیرساخت‌هایی در خور است که از عهده هر سرمایه گذاری بر نمی‌آید.

تقویت بنیه علمی و عملی دانشجویان رشته مدیریت گردشگری که فارغ التحصیلان زیادی از دانشگاه‌های استان دارد نیز مورد تاکید است و باید از ظرفیت این دانشجویان و دانش آموختگان برای تقویت بدنه گردشگری استان بهره گرفت.

حفاظت از بناهای تاریخی به عنوان منابع اصلی ایجاد صنعت گردشگری در استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و تخصیص اعتبارات مناسب برای حفاظت از آنها باید مورد توجه دولت قرار گیرد. هر چند تعداد بناها نامحدود و اعتبارات محدود است اما باید با تمرکز بر بافت تاریخی و توجه به سایر بناها وحفاظت از آنها از هیچ هزینه‌ای در این زمینه دریغ نکرد چرا که توسعه آینده استان یزد با رونق صنعت گردشگری عجین شده است.

ایجاد خوشه و منطقه ویژه گردشگری در استان نقطه عطفی در صنعت گردشگری استان محسوب می‌شود و امید است که با دستاوردهای این اقدامات تخصصی و استفاده از تجارت متخصصان و مجربان این صنعت بهره برداری لازم از خشت خشت سرزمین آفتاب به عمل آمده و گردشگری یزد به عنوان یکی از سه ضلع مثلث گردشگری کشور و به عنوان بزرگترین بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار جهانی و جهان شهر یزد در دنیا بدرخشد و بهترین فرصت‌های رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای مردمان این دیار کویری به همراه داشته باشد.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان