مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۲۵هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود که این میزان کفاف نیاز ۲ ماه این استان را می‌دهد و ۱۰ ماه دیگر سال را باید واردکننده باشیم.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ استان بوشهر در کنار مزارع صیفی‌جات، محصولات جالیزی و نخلستان‌های سربه فلک کشیده گندم‌زارهای چشم نوازی هم دارد اما این محصول به دلیل نبود زیرساخت‌های آبیاری مناسب بیشتر به صورت دیم کشت می‌شود.

ساز ناکوک آسمان با گندم‌زارهای استان بوشهر تاثیر مستقیمی بر میزان برداشت محصولات جو و گندم داشته است و سبب شده که کشاورزان این استان سال به سال را دریغ از پارسال بگویند.

در سال زراعی جاری اگرچه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش چشمگیر بارش‌ها بود بسیاری از کشاورزان استان بوشهر دل را به دریا زدند، زمین‌های خود را زیر کشت بردند و اکنون که موعد درو فرا رسیده با کاهش چشمگیر برداشت روبه‌رو شده‌اند.

خرید ۲۰ هزار تن گندم در استان بوشهر

جمال زارعی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر بااشاره به اینکه کاهش میزان بارش‌ها و خشکسالی‌ها باعث تخریب بخش زیادی از مزارع گندم استان و کاهش میزان برداشت محصول شده است، اظهار کرد: میزان برداشت گندم در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۹ هزار و ۶۳۴ تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است اضافه کرد: این میزان به تفکیک برابر ۱۶ هزار و ۴۹۷تن گندم معمولی، ۲۹۷۹ گندم قراردادی، ۱۵۸ تن گندم دوروم و  ۱۸ تن کلزا بوده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر بااشاره به اینکه مطالبات گندم‌کاران تا ۱۵ اردیبهشت پرداخت شده است، بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۸۴ ریال از مطالبات کشاورزان بابت خرید گندم تضمینی پرداخت شده است و در تلاش هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالبات گندم‌کاران انجام می‌شود.

زارعی تصریح کرد: مراکز ۱۳ گانه خرید گندم تا پایان برداشت این محصول فعال است که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵ خرداد برداشت ادامه داشته باشد.

گندم تولیدی بوشهر کفاف ۲ ماه استان را می‌دهد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۲۵هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود که این میزان کفاف نیاز ۲ ماه این استان را می‌دهد و ۱۰ ماه دیگر سال را باید واردکننده باشیم.

در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ کشاورزان بوشهری خود را برای تولید ۱۱۴ هزار تن محصول گندم آماده کرده بودند برهمین اساس ۹۲ هزار هکتار از مزرعه‌های استان بوشهر به زیر کشت گندم دیم و ۱۵هزار و۴۵۰ هکتار نیز به صورت آبی کشت شد، اما به دلیل کاهش میزان بارش و پراکنش نامناسب بیش از ۴۰ درصد مزرعه‌های گندم این استان دچار خسارت شد و از ۱۱۴ هزار تن پیش بینی برداشت تنها ۶۰ هزار تن آن محقق شد.

خسارت ۹۰ درصدی گندم‌زارهای دیم بوشهر

کبری توکلی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار کرد: درسال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ مطابق ابلاغیه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۹۰ هزار هکتار گندم دیم در سطح استان کشت شد، اما با وجود انجام تمام برنامه‌های حمایتی، پشتیبانی و آموزشی ترویجی شامل فراهم کردن به موقع نهاده‌ها (بذر، کود، سم و مکانیزاسیون) و آموزش توصیه‌های فنی کارشناسان ومحققان، به دلیل تاخیر ۴۰ روزه بارندگی ابتدای فصل زراعی، نداشتن بارش در ماه‌های پایانی سال (بهمن و اسفند) و تنش دمایی اسفند عملکرد مزرعه‌های گندم تحت الشعاع قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بر این اساس مزرعه‌های گندم دیم استان بوشهر در سال زراعی جاری با خسارت ۹۰ درصدی و مزرعه‌های آبی نیز با افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی عملکرد برداشت گندم روبه‌رو هستند.

توکلی تصریح کرد: کارگروه رصد و پایش مزارع گندم مرکب از کارشناسان مراکز، شهرستان‌ها و ستاد سازمان به صورت مرتب و هفتگی مزارع را از نظر آفت‌ها و بیماری‌ها پایش کرده و وتوصیه‌های لازم به بهره برداران استان بوشهر ارائه می‌شود.

پیش‌بینی خرید ۲۵ تا ۳۰ هزارتن گندم در بوشهر

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: مطابق گزارش‌های گرفته شده از کارگروه رصد وپایش تاکنون هیچگونه گزارش بروز بیماری خسارت زا ویا آفت دریافت نشده و انتظار می‌رود که حدود ۲۵ تا ۳۰ هزارتن گندم از سطح مزارع استان برداشت و تحویل مراکز خرید شود.

توکلی یادآور شد: با تدابیر سازمان و اداره کل غله و خدمات بازرگانی و همکاری مدیریت تعاونی روستایی۱۳ مرکز خرید شامل پنج مرکز خرید اصلی و هشت مرکز خرید مباشری در سطح شهرستان‌ها و بخش‌های این استان ایجاد و آمادگی خرید محموله‌های گندم کشاورزان را دارند اکنون انتظار می‌رود که دولت با حمایت مناسب از کشاورزان و جبران خسارت‌های آنها، کشاورزان را برای فعالیت در سال‌های آینده امیدوار کند.

 

 

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی