سرپرست دامپزشکی ایلام گفت: صادرات گوشت شترمرغ تویدی این استان مطابق با استانداردهای جهانی به کشور عراق در برنامه ریزی های مسوولان استان قرار گرفته است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یونس احمدی گفت: استان ایلام دارای یک واحد تولید و پرورش شترمرغ در شهرستان ملکشاهی است که این واحد در هر دوره تولید، ۵۰۰ قطعه شترمرغ را پرورش می دهد.

وی افزود: باتوجه به اینکه شترمرغ های این واحد تولیدی استانداردهای لازم برای صادرات را دارند، به این واحد مجوز صدور گوشت شترمرغ به عراق با نظارت و تایید کارشناسان دامپزشکی صادر شده است.

سرپرست دامپزشکی ایلام با اشاره به اینکه امسال ۲۰۰ تن گوشت مرغ تولید استان برای اولین بار مطابق با استانداردهای جهانی به کشور عراق صادر شده است، یادآور شد: تعداد معدودی از کشورهای دنیا امکان صادرات مرغ به بازارهای خارجی را دارند و امکان صادرات مرغ استاندارد برای هر کشوری امکان پذیر نیست و استان ایلام با نظارت و تایید کارشناسان دامپزشکی موفق به صادرات مرغ استاندارد به عراق شد.

احمدی ادامه داد: ۷،۵ نوبت سر واکسیناسیون احشام سبک و سنگین، ۴۲ تن معدوم سازی، یک میلیون واکسیناسیون طیور بومی، هفت میلیون بازدید از کشتارگاه طیور و ۴۲ تن معدوم سازی لاشه یا اندام های آلوده در یک سال کاری (شهریور سال گذشته تا شهریور امسال) انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه صنعت پرورش مرغ و طیور بومی اشتغال زا و سودآور است، تاکید کرد: در صورت همکاری بانک ها، امکان ایجاد اقتصاد دام و طیور در استان وجود دارد چرا که ایلام با توجه به میزان تولید دام و طیور مازاد، یک قطب مهم در کشور محسوب می شود.

سرپرست دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: با تشکیل یک ستاد یا قرارگاه متشکل از دستگاه های مرتبط چون استانداری، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و بانک ها بسترهای لازم برای اقتصاد دام و طیور در استان فراهم شود.

احمدی در مورد مبارزه با بیماری های دام و طیور نیز توضیح داد: بیماری هایی چون طاعون نشخوارکنندکان ریشه کن شده و با مدیریت و پایش مستمر مواردی نظیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان مشاهده و گزارش نشده است و بیماری های بومی نیز به طور  مداوم پایش می شوند.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۲ میلیون و ۵۰۰ راس دام سبک، ۴۰۰ هزار راس دام سنگین و ۵۰۰ واحد مرغداری دارای مجوز است که ۷۰ واحد آن غیر فعال هستند.

یک سوم‌ جمعیت استان در حوزه زیربخش های کشاورزی فعالیت دارند و کشاورزی از مهمترین منایع اشتغال  جمعیت جویای کار استان را تشکیل می دهد.

  • نویسنده : زهرا شهبازی