استاد حوزه علمیه قم گفت: یاد مرگ انسان را از ارتکاب به گناه برحذر می‌دارد و اگر می‌خواهد که مرگ آسانی داشته باشد با اعمال خود را محاسبه کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی عصر سه شنبه در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) در جمع روزه داران اظهار داشت: تمامی انسان‌ها روزی از این دنیا خواهند رفت و در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده که تمامی نفوس و انسان‌ها طعم مرگ را خواهند چشید.

 

حجت الاسلام رفیعی، بیان داشت: انسان با مرگ به یاد قیامت و روز آخرت می‌افتد و در روایات داریم که زرنگ ترین مؤمن کسی است که در زندگی بیشتر یاد مرگ کند و خود را برای مرگ آماده کند.

 

وی با بیان اینکه انسان دچار غرو و تکبر می‌شود ابراز داشت: در روایات آمده که مرگ، فقر و مریضی از جمله عواملی است که موجب می‌شود انسان از تکبر و غرور دست بردارد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: مرگ هر لحظه در کمین انسان است و گریزی از آن نیست به همین دلیل انسان باید در همه حال خود را برای رفتن آماده کند و از این دنیا توشه مناسب بردارد.

 

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: مرگ نعمتی الهی است و اگر در جامعه مرگ وجود نداشته باشد انسان و جامعه دچار مشکلات و معضلات زیادی خواهد شد.

 

مرگ پایان کار انسان نیست

 

وی با بیان اینکه مرگ آغاز انسان است نه پایان آن ابراز داشت: بعد از مرگ در دنیا انسان راه و مسیری تازه را آغاز خواهد کرد و در حقیقت مرگ پایان کار انسان نیست.

 

حجت الاسلام رفیعی، با بیان اینکه مرگ از نشانه‌ها و آیات الهی است افزود: ممکن است برخی از افراد منکر خدا و پیامبر باشند اما کسی نمی‌تواند منکر مرگ شود.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی گفت: یاد مرگ انسان را از غفلت نجات می‌دهد و زمینه گناهان را برای انسان از بین می‌برد که اگر گناهکاران، محتکران، گرانفروشان و اختلاسگران به یاد مرگ خود باشند دیگر دست به این کارهای نادرست نخواهند زد و از دست درازی به بیت المال پرهیز می‌کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید به فکر حساب و کتاب اعمال خود باشد افزود: اگر انسان می‌خواهد که مرگ آسانی داشته باشد با اعمال خود را محاسبه کند و از گناهان پرهیز کند.

  • نویسنده : فاطمه خسروآبادی