ایران از نظر جغرافیایی در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته است و بروز پدیده خشکسالی در سرزمین ما، دارای پیشینه‌ای تاریخی است که به اقلیم فلات ایران بازمی‌گردد. در چند دهه گذشته، تغییرات اقلیمی به تشدید خشکسالی در این کشور دامن زده و این موضوع در کنار سوء مدیریت منابع آبی، کشورمان را بیش از قبل با بحران آب مواجه کرده است؛ بنابراین در شرایط کنونی ما باید بیش از پیش به مدیریت مصرف منابع آبی کشور به‌خصوص در بخش کشاورزی توجه کنیم.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛کبری توکلی:سطح زیر کشت زراعی در استان بوشهر، ۱۵۲ هزار هکتار است که تولید یک میلیارد و ۱۶۳ هزار تنی دارد و سطح زیر کشت باغی استان بوشهر به ۳۸ هزار هکتار می‌رسد که از این مقدار، ۲۰۴ هزار تن برداشت و تولید محصول داریم.

بیشترین سطح کشت مربوط به شهرستان دشتستان و بعد از آن شهرستان دشتی است که در این بین بیشترین محصول زیر کشت در استان بوشهر، گندم و بعد از آن گوجه‌فرنگی است و در میان محصولات باغی، بیشترین محصول مربوط به نخیلات است.

توکلی افزود:استان بوشهر ۳۱۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت دارد و این یعنی ۱۳ درصد از کل اراضی استان بوشهر را زمین‌های کشاورزی در بر گرفته است؛ اما به واسطه خشکسالی‌های اخیر، ۱۹۹ هزار هکتار اراضی تحت کشت هستند و سالانه سطوح زیر کشت در حال کاهش است.تعداد شاغلین زراعی استان بوشهر ۶۸۶۸ نفر، شاغلین باغی ۹۴۶۰ نفر، شاغلین دامی ۷۸۵۰ نفر، شاغلین شیلات ۹۰۲۷ نفر و شاغلین صنایع کشاورزی ۴۱۵۳ نفر است که این جمعیت نیازمند توجه ویژه‌تر و همکاری بهتر و بیشتر با جهاد کشاورزی و نهادهای کشاورزی برای بهبود و رفع مشکلات کشاورزی و آبی در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی:محدودیت آب اثرات مستقیم بر تولید بخش کشاورزی دارد که مهمترین اقدام برای برون رفت از وضعیت موجود این است که کشاورزان و باغداران محدودیت کشت را جدی بگیرند و استفاده از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری را در اولویت قرار دهند.

باید از محصولات کم آب بر استفاده شود و تغییر سیستم آبیاری سنتی به سیستم آبیاری تحت فشار که در استان بیشترین اجرای سیستم را از سال‌های پیش داشته است، مورد استفاده بهینه قرار گیرد و در کشت محصولات زراعی و فصلی از گیاهان شور پسند و کم آب بر استفاده و تنوع زراعی و اصول زراعی به همت کشاورزان جدی گرفته شود.بیشتر کشاورزان از الگوی کشت مشخصی استفاده نمی‌کنند و الگوی تک کشتی دارند و تنوع زراعی را کمتر رعایت می‌کنند.چون سال‌ها بدون در نظر گرفتن منابع موجود به مزیت نسبی خود پرداخته‌، در شرایط موجود با کاهش شدید آب چاه‌ها و شور شدن اراضی روبه‌رو شده‌اند؛ تا اندازه ای که کشت آبی به کشت دیم و کشت دیم به شوره‌زارها تبدیل شده است.

توکلی ادامه داد:تاریخ کشت از آنجا که هر محصول اثراتی در کاهش مصرف آب و محصول تولیدی می‌گذارد، بسیار مهم است و مکانیزاسیون در تولید نیز دارای اهمیت ویژه می‌باشد که در این شرایط و تا قبل از خشک شدن تمامی چاه‌ها، باید با همراهی کشاورزان، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های دولتی، الگوی کشت در استان جهت بهره‌وری در بخش کشاورزی و آب منطقه تغییر کند.

بارش کم و پدیده خشکسالی در استان ما سالانه باعث محدودیت‌هایی بیشتری برای کشاورزی می‌شود پس در صورت نبود مدیریت صحیح منابع آب‌های زیر زمینی، اراضی کشاورزی در کشت آبی به دیم و دیم زارها به شوره زار تبدیل خواهد شد؛از کشاورزان محترم خواهش میکنیم با برنامه کشت جهت بهبود وضعیت در آینده با مدیریت جهاد کشاورزی و سازمان آب منطقه‌ای همکاری به‌عمل آورند.

  • نویسنده : الهه مهرپرور