سرپرست جهاد کشاورزی اردستان گفت: اردستان با تأمین بیش از ۱۸ درصد از گوشت سفید استان، رتبه اول تولید گوشت مرغ را دارد و هم‌اکنون ۱۲۳ واحد مرغداری گوشتی فعال در این شهرستان وجود دارد.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، اسحاق شفیعی، امروز(شنبه، ۲۸ خرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: شهرستان اردستان دارای ۴۷۵ قنات، ۳۰ دهنه چشمه و ۷۵ چاه عمیق بوده و رتبه دوم تعداد قنوات در استان را دارا است که مجموع طولی قنوات آن ۲۶۵ کیلومتر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر باعث بحران کم‌آبی در قنات‌های این شهرستان شده است، افزود: در سال جاری به دلیل شدت خشکسالی‌ها و همچنین کاهش محسوس بارندگی اکثر قنات‌های روستایی اردستان با کاهش شدید آب‌دهی و خشک شدن مواجه است.

 

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان، میزان اراضی کشاورزی این شهرستان را ۱۷۸۹۵ هکتار عنوان کرد و گفت: از این مقدار حدود ۱۲۶۰۰ اراضی زراعی و ۵۴۰۰ هکتار اراضی باغی شهرستان را تشکیل می‌دهد. همچنین حدود هفت هزار نفر از ساکنان این شهرستان تحت پوشش خدمات جهاد کشاورزی قرار دارند.

 

شفیعی با بیان اینکه مهم‌ترین محصولاتی که در شهرستان اردستان کشت می‌شود شامل گندم، جو، ذرت و صیفی‌جات است، ادامه داد: میزان مجموع تولید محصولات کشاورزی این شهرستان به‌صورت میانگین سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن است.

 

وی بیشترین سطح باغات شهرستان را محصول انار عنوان کرد و گفت: حدود ۱۱۵۰ هکتار از باغات شهرستان را انار تشکیل می‌دهد که با وجود اینکه در سنوات گذشته اردستان رتبه اول استان را از لحاظ کیفیت و میزان تولید در اختیار داشت و در سال‌های اخیر به علت کم‌آبی و بیماری‌ها رتبه شهرستان در این خصوص تنزل پیدا کرده است.

 

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان، افزود: در شهرستان اردستان حدود ۳۵۰۰ رأس دام سنگین و بالغ بر ۱۴۰ هزار رأس دام سبک وجود دارد که در دامداری‌ها و مراتع شهرستان نگهداری می‌شود. همچنین اردستان با تأمین بیش از ۱۸ درصد گوشت سفید استان اصفهان، رتبه اول تولید گوشت مرغ را دارد و اکنون ۱۲۳ واحد مرغداری گوشتی، ۸ واحد مرغداری تخم‌گذار و ۳ واحد پرورش پولت در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

 

شفیعی با بیان اینکه جهاد کشاورزی با توجه به وضعیت کم‌آبی که در شهرستان وجود دارد برنامه‌های حمایتی را برای گسترش پرورش گیاهان دارویی و گلخانه‌ها برای بهره‌برداران برنامه‌ریزی کرده است، گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی و اعطای تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان کاشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای از مهم‌ترین حمایت‌های این مدیریت در این زمینه بوده است.

 

وی با اشاره به وضعیت کم‌آبی و شدت خشکسالی‌های سال‌های اخیر، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تاکنون حدود ۴۷۸ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تحت سیستم نوین آبیاری قرار گرفته و برای سال جاری حدود ۵۰۰ هکتار به این سیستم اضافه خواهد شد.

 

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان از افرادی که در موضوع مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند خواست با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به دریافت پروانه فعالیت و ثبت محصولات خود و همچنین دریافت تسهیلات کم‌بهره اقدام کنند.

 

  • نویسنده : نگین جان نثاری