شهردار گلپایگان گفت:  برای 6 ماه نخست امسال، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای جمع آوری و زنده گیری سگ های ولگرد و بلا صاحب توسط شهرداری گلپایگان در نظر گرفته شده است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، طبق گزارش ها در هفته گذشته در منطقه سعید آباد  گلپایگان، یک خانواده هنگام عبور با موتور سیکلت مورد حمله سگ‌ها قرار می گیرند که آسیب جسمانی دیدند و راهی بیمارستان شدند.

پیمان شکر زاده افزود: طی چهار ماه ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰۰ قلاده سگ بلاصاحب و ولگرد توسط شهرداری جمع آوری شد.

وی گفت:  متاسفانه مدتی است حضور گسترده سگهای ولگرد اطراف شهرها و روستاهای شهرستان مشکلاتی را برای اهالی ایجاد کرده است.

شهردار گلپایگان افزود: در این راستا ما با تشکیل سه تیم زنده گیری، تلاش خواهیم کرد، تمامی سگ های ولگرد را به پناهگاه منتقل دهیم.

شکر زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه اطراف شهر و روستاها دامداری وجود دارد و اکثریت از سگ نگهداری می کنند تقاضا داریم به گونه ای مدیریت شود که سگ ها به داخل شهر و روستا ورود پیدا نکنند.

وی ادامه داد: ما برای جمع آوری سگ های ولگرد از طریق شرکت بازیافت اقدام کردیم که در این زمینه سهم قابل توجهی از سگ ها جمع آوری و زنده گیری شده اند.

شهردار گلپایگان افزود: با توجه به افزایش اکیپ های زنده گیری وضعیت شهرستان نسبت به قبل بهتر شده است.

معاون فرماندار گلپایگان هم گفت: زنده گیری سگ های ولگرد با جدیت توسط اکیپ های شهرداری و بخشداری انجام و پس از آن به مکان های نگهداری منتقل می شوند.

علی رضا فخری زاده  افزود: مدتی است در اطراف شهرستان و شهر گلپایگان شاهد حضور سگ های ولگرد هستیم که طبق گزارش ها بیشتر این سگ ها در مسیر توسط وسائل نقلیه و کامیون های عبوری رها سازی می شوند.

وی گفت: در این راستا از نیروی انتظامی و پلیس راه خواسته ایم که تردد وسائل نقلیه و کامیون ها و همچنین موارد مشکوک را رصد کنند.

معاون فرماندار  تصریح کرد: با جمع آوری اقداماتی که قبلا صورت گرفته و جلساتی که برگزار شد دادستان شهرستان نیز در این موضوع ورود پیدا کرد و با ابلاغ نامه ای به تمامی شهرداری ها و دهیاری ها هرکدام از آنها را به جمع آوری سگ های ولگرد مکلف نمودند.

فخری زاده افزود: در حال حاضر هم پیگیر هستیم و مناقصه ای برگزار کرده ایم جهت تعیین مکانی که مجوز از جانب جهاد کشاورزی، دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان داشته باشد که متاسفانه اگرچه مکان یاد شده را دامپزشکی تایید نکرده و مناقصه ناتمام گذاشته شد.

وی در رابطه با مشکلات ساماندهی این طرح مذکور  گفت: این کار هزینه های به دنبال دارد و آن این است که شهرداری ها و دهیاری ها توان پرداخت هزینه های جمع آوری و عقیم سازی سگ ها را ندارند و نتوانسته اند هزینه های خود را پرداخت کنند که با مشکل مواجه شدند.

معاون فرماندار شهرستان گلپایگان عدم نظارت در بحث عقیم سازی سگ ها، نبود کارگر در بحث جمع آوری، و حضور افراد حامی حیوانات که بدون هیچگونه ارائه پیشنهاد و طرح خاصی مانع از جمع آوری از این حیوانات می شوند را از دیگر مشکلات پیش روی این طرح برشمرد.

وی همچنین از افراد مدافع حقوق حیوانات و نهادهای مدنی فعال مربوطه خواستند در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و در ارائه راهکارها و هزینه ها همکاری کنند.

 

شهرستان گلپایگان با ۹۰ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.

  • نویسنده : فاطمه کریمیان