مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: ۲۰۸ میلیون دلار انواع کالا در ۲ ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت ماه) سال جاری از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا؛ روح الله غلامی اظهار داشت: این میزان کالا با وزن ۵۴۱ هزار و ۴۷۰ تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی ۶۸ درصد و از نظر وزن ۹۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: بیشتر کالاهای صادراتی شامل سنگ ، کاشی ، سرامیک ، آهن آلات ، محصولات فلزی ، تره بار ، محصولات پتروشیمی ، سنگ آهن ، کلینکر سیمان ، محصولات پلاستیکی ، شیشه و محصولات آن ، خودرو و قطعات آن را شامل می شود.

غلامی با اشاره به میزان صادرات کالا از مرز مهران طی سال گذشته هم بیان کرد: در این بازه زمانی (سال ۱۴۰۰) یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار انواع کالا سال گذشته از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

وی ادامه داد: این میزان کالا با وزن ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی ۱۱۶ درصد و از نظر وزن ۱۲۱ درصد رشد داشته است.

به گفته غلامی، در این مدت(سال گذشته) تعداد ۱۰۳ هزار کامیون و تریلر وارد مرز بین المللی مهران شده که رشد ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت تعداد چهار هزار کامیون ترانزیتی و به وزن بیش از ۱۰۰ هزار تن کار تشریفات قانونی آن انجام شد که رشدی ۱۶۵ درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل گمرک استان ایلام اضافه کرد: طی پنج ماهه آخر منتهی به اسفند ماه سال گذشته مجموع صادرات هر ماه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده که اوج آن در اسفندماه با بیش از ۱۵۵ میلیون دلار رکورددار سال ۱۴۰۰ است.

غلامی گفت: سال گذشته بالاترین وزن صادراتی در پنج سال اخیر ثبت شد که حاکی از رشد صادرات و توسعه مراودات مرزی در مرز بین المللی بوده و نوید روزهای بهتر برای تجارت استان می دهد.

وی تاکید کرد: درآمد کل سه سال اخیر گمرک استان ایلام ۶ برابر درآمد ۱۶ ساله منتهی به سال ۹۷ است که رقم قابل توجهی را نشان می دهد.

وی افزود: در حال حاضر تردد کامیون های صادراتی به مرز مهران در جریان و صادرات کالا بدون وقفه و مشکل خاصی در حال انجام است.

 شهر مرزی مهران در استان ایلام حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد پایتخت عراق فاصله دارد و امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

  • نویسنده : زهرا شهبازی