مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: زاینده‌رود در اصفهان نقش بی‌بدیل و حیاتی دارد و خشکی رودخانه تاثیر زیادی در تشدید اثرات بی‌آبی و خشکسالی استان گذاشته است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منصور شیشه‌فروش به تشریح مصوبات ستاد مدیریت بحران برای مقابله با فرونشست در استان پرداخته و گفت: ستاد مدیریت بحران استان برای مقابله با فرونشست برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و در جلسه‌ای که با حضور استاندار برگزار شد، مرکز تحقیقات راه، تحقیقات و شهرسازی کشور گزارشی را در خصوص وضعیت فرونشست استان ارائه داد.

وی افزود: استان اصفهان در محدوده‌های مختلفی درگیر فرونشست است و کاهش آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های متوالی منجر به فرونشست زمین در مناطق مختلفی شده به شکلی که از مجموع دشت‌های استان، در ۲۹ دشت سطح آب‌های زیرزمینی کاهش چشم‌گیری پیدا کرده و برخی از این مناطق از جمله دشت اصفهان- برخوار، دشت مهیار، دشت‌های اردستان، فلاورجان، کاشان و … تحت تاثیر این کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشکسالی درگیر فرونشست هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات این سازمان موظف هستند که در زمینه ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه مقابل حوادثی مثل حریق و فرونشست اقدام کنند و راهکار‌های مقابله با آن را ارائه دهند. بر همین اساس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه ستاد مدیریت بحران راهکار‌های مقابله با فرونشست را ارائه کرد، همچنین شهرداری اصفهان در حال انجام تحقیقات و مطالعات فرونشست در پهنه کلان‌شهر اصفهان است.

وی در ادامه متذکر شد: علاوه بر موارد فوق مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با همکاری شهرداری اصفهان قرار است که وضعیت خطرپذیری محدوده‌های شهری در خصوص فرونشست را مشخص کنند و یک برنامه عملیاتی مشخص برای برون‌رفت از این وضعیت شود. همچنین قرار است که برخی از اساتید دانشگاه از طریق شهرداری و با همکاری مرکز تحقیقات، مطالعات انجام شده در این خصوص را تکمیل کرده و راهکار‌های خودشان را ارائه دهند؛ بنابراین هر اقدامی در مبارزه با فرونشست منوط به این شد که این طرح مطالعاتی در پهنه اصفهان تکمیل و تدوین شده و راهکار‌های لازم ارائه شود.

شیشه‌فروش گفت: در جلسه ستاد بحران مصوب شد که مرکز مطالعات و تحقیقات آیین‌نامه ساخت و ساز ایمنی در مناطق تحت تاثیر فرونشست را تهیه کند. وزارت نیرو در کارگروه سازگاری با کم‌آبی مسئولیت دارد که شرایط فرونشست زمین را بررسی کند و استان اصفهان نیز پیشنهادات خود را در این کارگروه ارائه کرد و قرار شد که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با هدف احیای آبخوان‌ها، احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی پیگیر این موارد باشد.

وی افزود: در جلسه مقرر شد که جهاد کشاورزی الگوی کشت سازگار با کم‌آبی را تهیه کند. همچنین شرکت آب منطقه‌ای طرح‌های تعادل بخشی به منابع آبی از جمله شناسایی چاه‌های غیرمجاز و انسداد آنها، نصب کنتور‌های هوشمند بر چاه‌های مجاز، تعدیل پروانه چاه‌ها به منظور پیشگیری از تخلیه سفره‌های زیرزمینی را اجرا کند و وزارت نیرو اعتبارات لازم در جهت اجرای این طرح‌ها را تامین کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: در جلسه قرار شد که همه دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت آب و فاضلاب، راهداری، شرکت راه و شهرسازی و نظام مهندسی اقداماتی را در جهت بهینه‌سازی و تاب آوری سیستم‌ها مقابل فرونشست انجام دهند.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری استان در طول سالیان گذشته نرخ فرونشست دشت‌های اصفهان را مشخص کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نرخ فرونشست هر منطقه مشخص شده و این اطلاعات در اختیار اساتید و مجریان طرح‌های مطالعاتی قرار گرفته تا بتوانند مطابق با شرایط موجود یک برنامه عملیاتی با زمان‌بندی مشخص تدوین کنند و راهکار‌های کوتاه مدت و بلند مدت در جهت پیشگیری و کنترل فرونشست زمین ارائه دهند.

شیشه‌فروش شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر کاهش فرونشست در اصفهان را غیرمنطقی و نادرست دانسته و گفت: متاسفانه حدود ۹۰ درصد از مساحت استان همچنان تحت تاثیر خشکسالی است، از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون میزان بارش در استان حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و این کاهش بارندگی در مناطق شرق و مرکز استان به حدود ۶۵ درصد رسیده است. این شرایط در کنار خشک شدن رودخانه زاینده‌رود باعث شده تا معقوله فرونشست همچنان ادامه داشته باشد.

وی در پایان افزود: فرونشست پدیده‌ای است که در طول سالیان گذشته به دلیل خشکسالی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن زاینده‌رود به تدریج ایجاد شده و با تقویت آبخوان‌ها و منابع آبی می‌توان آن را کنترل کرد و این معقوله یک فرآیند زمان‌بر است. زاینده‌رود در اصفهان نقش بی‌بدیل و حیاتی دارد و خشکی رودخانه تاثیر زیادی در تشدید اثرات بی‌آبی و خشکسالی استان گذاشته است؛ بنابراین احیای زاینده‌رود برای حل معضلات مختلف استان از جمله فرونشست و خشکسالی یک امر واجب و حیاتی است.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی