معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بیش از ۹۱۸ هزار فارغ التحصیل در بیکار هستند که از این تعداد ۴۸۵ هزار نفر زن و ۴۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر مرد هستند.

به گزارش آماج خبر به نقل از مهر، علی حسین شهریور صبح یکشنبه در نخستین شورای مهارت استان اصفهان با بیان اینکه مهارت زندگی را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: این موضوع در اصفهان به خوبی باور شده و ضروری است که جلسات شورای مهارت هر فصل یکبار برگزار شود.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار است، افزود: اقتصاد کشور تشنه نیروی کار ماهر است، از این رو تدوین استانداردهای آموزش مهارت‌ها را در دستور کار داریم و بیش از ۶ هزار سند طی ۴۰ سال در این زمینه تدوین شده و از اول امسال سعی در تغییر این استانداردها داشته‌ایم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه استانداردها با مشارکت بخش خصوصی تدوین می‌شود، گفت: در حال حاضر سه هزار و ۳۰۰ استاندارد را تعریف و به روز رسانی کرده‌ایم و در سایت سازمان بارگذاری شده است.

وی افزود: ۶۴۱ کارگاه دولتی تحت پوشش آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است اما باید توجه داشت که تجهیزات ما به روز نیستند و برای به روز رسانی در این زمینه نیاز به همکاری بخش خصوصی هستیم.

شهریور با بیان اینکه سنجش مهارت باید توسط فنی و حرفه‌ای انجام شود، گفت: ما فضای کافی برای آموزش داریم اما بخش خصوصی باید در تجهیزات با ما همکاری کنند.

وی با بیان اینکه نیاز به ۳۰ هزار آزمونگر داریم، افزود: تاکنون ۱۲ هزار نفر ثبت‌نام کرده و در دست بررسی هستند، بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه همکاری کند.

نیازمند ۱۰۰ هزار مربی هستیم

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیاز به ۱۰۰ هزار مربی دارد، گفت: برای این امر آماده پذیرش هستیم چرا که کمک قابل توجهی به مهارت آموزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸ هزار کارگاه تحت آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت دارد، ابراز داشت: چهار هزار و ۸۰۰ کارگاه دولتی است و مابقی در بخش خصوصی فعال است.

شهریور با بیان اینکه ۶۲ درصد از افراد جامعه در سن کار هستند، گفت: سن کار از ۱۵ تا ۶۲ سال تعریف شده است و بیکاری در بین این گروه سنی ۹ درصد است.

نرخ بیکاری اصفهان ۱۲ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است

وی ادامه داد: اصفهان بیشترین صنعت را در کشور دارد و این در حالی است که بیکاری در این استان بیش از ۱۲ درصد است تنها ۱۰ هزار و ۹۳ نفر در استان متقاضی مهارت آموزی هستند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه استانداری اصفهان باید نسبت به تشکیل شورای مهارت توجه بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: باید جلسات به صورت منظم و با نظارت بهتری پیگیری شود.

وی با اشاره به وجود دو هزار و ۵۰۰ دانشگاه در کشور گفت: این در حالی است که در هند و این با جمعیت میلیاردی کمتر از این تعداد دانشگاه وجود دارد.

به دنبال مهارت آموزی در عرصه فناوری‌های برافکن هستیم

شهریور با بیان اینکه ۸۵ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۵ از بین می‌رود و باید ۹۷ هزار شغل ایجاد شود، افزود: ما به دنبال مهارت آموزی در عرصه فناوری‌های برافکن هستیم تا بتوانیم نیاز نسل آینده را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۷ مرکز علمی و ۱۴۰ هزار نفر دانشجو در استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: باید مهارت آموزی در این زمینه انجام شود، ۴۳ درصد فارغ التحصیلان استان اصفهان بیکار هستند که ۴۶ درصد از دکتری و ۷۸ درصد کارشناسی ارشد بیکار هستند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: بیش از ۹۱۸ هزار فارغ التحصیل در استان اصفهان بیکار هستند که از این تعداد ۴۸۵ هزار نفر زن و ۴۳۳ و ۵۰۰ نفر مرد هستند.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی