استاندر ایلام با بیان مزایای بازگشایی مرزهای سه گانه استان ایلام برای رفع مشکل بیکاری گفت: فعال سازی سه بازارچه چیلات‌، چنگوله و هلاله شمالی به جد در دستور کار دولت در ایلام است.

به گزارش آماج خبر؛ حسن بهرام نیا با بیان مزایای بازگشایی مرزهای سه گانه استان ایلام برای رفع مشکل بیکاری و پایداری اقتصاد مرزنشینان اظهار داشت: فعال سازی سه بازارچه چیلات‌، چنگوله و هلاله شمالی به جد در دستور کار دولت در ایلام است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم استاندار ایلام گفت:  صادرات از مرز هلاله شمالی به عراق  و بازگشایی این مرز در بحث اشتغال، تولید و تثبیت ۵ هزار نفر جمعیت مرزی استان بسیار مهم و اثر گذار است.

وی با اشاره به انجام صادرات از این مرز افزود: خوشبختانه قبل از ایجاد زیرساخت‌ها از طریق مرز هلاله شمالی صادرات داشتیم.

بهرام نیا در ادامه گفت: با توجه قراردادهایی که بین تجار ایرانی و عراقی منعقد شده است انشاءالله بعد از ایجاد زیرساخت‌ها صادرات و مراودات تجاری نیز از سر گرفته می‌شود.

استاندار ایلام با اشاره به زیرساخت های در مرز هلاله شمالی و اقدامات انجام شده در این راستا، گفت: تعدادی کانکس در محل بازارچه مستقر شده، برق به صورت ژنراتور تامین شده، آب بصورت تانکر سیار فا فراهم است و فیبر نوری نیز در دست اقدام بوده و جاده ای هم به طول دو و نیم کیلومتر احداث شده و  محل بازارچه هلاله شمالی نیز زیر سازی و تسطیح گردیده است.

وی سپس از همه مدیرانی که به صورت جهادی در بحث ایجاد زیرساخت های مرز هلاله شمالی وارد عمل شدند، قدردانی کرد و گفت: امروز تنها بازارچه ای که در استان فعال شده بازارچه هلاله شمالی است و تلاش داریم مرز چیلات و چنگوله را نیز بازگشایی کنیم.

نماینده عالی دولت در استان تاکید کرد: می بایست در طول ۴۳۰ کلیومتر مرز مشترک استان  ده‌ها معبر و بازارچه مرزی این چنینی برای توسعه صادرات و و دیگر مراودات تجاری ایجاد کنیم که در وهله نخست اولویت اصلی ما سه مرز هلاله شمالی، چنگوله و چیلات است.

وی اضافه کرد: همه دستگاه های امنیتی و انتظامی، مرزبانی، راهداری، صمت و اتاق بازرگانی و … به‌صورت همه جانبه در بحث بازگشایی و ایجاد زیرساخت‌های مرز هلاله شمالی پای کار آمده‌اند تا این ظرفیت بالقوه، بالفعل شود و در ادامه برای تحقق این مهم به‌صورت گام به گام در حال حرکت هستیم.

استاندار ایلام با قدردانی از رسانه‌های استان و صدا و سیما گفت: هر چقدر فضای وحدت و همدلی در استان برقرار باشد می‌توانیم در تقویت موضوعات اقتصادی استان نیز موفق تر باشیم.

وی در ادامه گفت: در آینده نزدیک برای بازگشایی بازارچه‌های چنگوله و چیلات با طرف‌های عراقی‌های دیدارهای دو جانبه‌ای خواهیم داشت و همه مردم استان بدانند که در بازگشایی  مرز های نگاه قبیله‌ای، عشیره ای و منطقه‌ای اعمال نشده است و مزیت بازگشایی این سه مرز برای کل استان خواهد بود.

  • نویسنده : زهرا شهبازی