دکتراحسان صالح احمدی گفت: افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند در ایام ماه رمضان نباید نوبت داروی خود را بدون مشورت با پزشک معالج قطع کنند و بانوان نیز به‌منظور کامل کردن روزه نباید از داروهای ضدبارداری استفاده‌ کنند.

به گزارش آماج خبر؛ وی تصریح کرد: در زمان روزه‌داری هیچ‌گاه وعده‌های دارو را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید، چون این کار، سبب اختلال درروند درمان می‌شود و مصرف بسیاری از داروها را می‌توان پس از مشوت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل کرد.

 

وی بابیان اینکه اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به‌موقع آن‌ها در زمان معین دارد، گفت: در ایام روزه‌داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع نکنید، زیرا قطع ناگهانی برخی از داروها به‌واسطه روزه‌داری بسیار خطرناک می باشد و عوارضی را در پی دارد.

 

وی در خصوص بیماران دیابتی اظهار کرد: بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک با توجه به میزان قند خون، فشارخون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی تحت بررسی پزشکی قرار گیرند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین گردد.

 

 

وی گفت: در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند و علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

 

وی تأکید کرد: استفاده خودسرانه از داروهای ضدبارداری ترکیبی مانند LD در بانوان جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به‌منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، پیامد های خطرناکی نظیر اختلالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی ترومبوز سینوس مغزی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی