رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو آرام و بدون مشتری است، گفت: تا زمانی که محدودیت عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشته باشد، خودرو در بازار با اختلاف قیمت زیاد نسبت به کارخانه عرضه می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، سعید مؤتمنی با اشاره به وضعیت این روزهای بازار خودرو اظهار کرد: بازار خودرو این روزها آرام و بدون مشتری است و مدتی است که قیمت‌ها در این بازار تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه مشتریان کمتر برای خرید مراجعه می‌کنند، افزود: بحث واردات خودرو به رکود بازار دامن زده است و موجب بلاتکلیفی در بازار خودرو شده است زیرا اغلب مشتریان منتظرند تا واردات خودرو انجام شود و پس از آن که تاثیرات واردات خودرو در بازار مشخص شد نسبت به خرید اقدام کنند.

اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ناشی از محدودیت عرضه است

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در پاسخ به این سوال که قرار است خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود، این موضوع چه تاثیری در قیمت خودرو در بازار دارد؟ گفت: مشکل بازار خودرو و اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ناشی از محدودیت عرضه است و تا زمانی که محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان وجود داشته باشد قیمت خودرو در بازار با اختلاف زیاد نسبت به کارخانه عرضه می‌شود.

مؤتمنی بیان کرد: بنابراین اگر واردات خودرو به صورت محدود و قطره‌چکانی انجام شود، حتی اگر این خودروها  در بورس کالا نیز عرضه شود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت زیرا  این وضعیت برای یک عده رانت ایجاد می‌کند و به هر صورت یک عده در بورس اقدام به خرید می‌کنند و پس از تحویل در بازار با قیمت بالاتری می‌فروشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه مشکل بازار خودرو را عرضه در بورس و قرعه‌کشی حل نمی‌کند، اظهار داشت: مشکل بازار را عرضه متناسب با تقاضا و به عبارتی تولید بیشتر حل می‌کند.

وی افزود: فعلا جزئیات واردات خودرو از جمله تعرفه واردات مشخص نیست و تا زمانی که جزئیات به طور کامل اعلام نشود نمی‌توان قیمت خودروهای وارداتی را در بازار پیش‌بینی کرد اگر جزئیات واردات و هزینه‌ها مشخص شود آنگاه می‌توان گفت که یک خودروی وارداتی ده‌هزار دلاری با چه قیمتی در بازار باید عرضه شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد: خودرو یک کالای مصرفی است و به خاطر محدودیت‌ در عرضه تبدیل به یک کالای سرمایه‌گذاری شده است.

موتمنی با بیان اینکه در سال 96 و اوایل سال 97 فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اندک بود، اظهار کرد: با توجه به محدودیت عرضه در مواردی قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه 100 درصد گران‌تر است در حالی که یک مصرف کننده نباید دو برابر قیمت مصوب خودرو برای خرید هزینه بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت دو خودرو دیگنیتی و فیدلیتی آیا پس از عرضه در بورس کاهش یافت؟ گفت: قیمت این دو خودرو در بازار کاهش یافته است و علت کاهش قیمت این خودرو به علت افزایش عرضه بود. همچنین شرکت، قید سند در رهن به مدت یک سال را برداشت، بنابراین این دو موضوع موجب کاهش قیمت این دو خودرو در بازار شد.

  • نویسنده : زهرا قلی‌پور