علی  نیک سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم با تأکید بر اینکه برای رانندگان مان احترام قائل هستیم اما بیش از آن برای شهروندان احترام قائل هستیم، گفت: اگر اشتباه رفتاری و یا بدرفتاری از راننده سر زد مردم از طریق شماره 137 و یا شماره تماس و شماره پیامکی درج شده در پشت تاکسی ها و اتوبوس ها به ما اطلاع بدهند و ما نیز برخورد می‌کنیم و راننده متخلف کنار گذاشته می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایسنا، حمل و نقل عمومی، یکی از مهمترین ارکان شهرسازی و مدنیت درشهرهای جدید است و اگر این ناوگان به خوبی در شهرها عمل نکند بخش مهمی از فعالیت های مردم بر زمین خواهد ماند و یا دچار اختلاف جدی خواهد شد.

ازاین روی از زمانی که شهرسازی های جدید شکل و بافت شهرها از بافت های متمرکز و محله محور به بافت های توسعه گرا و منطقه محور تکثیر یافت توجه به حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی ها، اتوبوس ها و مترو و ترانوا و… نیز افزایش یافت.

در این بین اتوبوس ها از دیرباز نقش مهمی در حمل و نقل شهری داشتند زیرا هزینه پایین و گنجایش حمل از مهمترین فاکتورهایی بود که این ارابه دودی بزرگ را به یک سواری محبوب در شهرها مبدل کرد. در قم نیز این مساله صادق بود و اتوبوس ها با هزینه اندک مسیرهای مختلف شهری را طی می کردند و جابجایی فعالانه تری داشتند.

با گذشت زمان و افزایش استفاده بیشتر مردم از وسایل نقلیه شخصی و همچنین افزایش هزینه ها و تغییر شکل فعالیت های اتوبوس ها از بخش عمومی به بخش خصوصی و همچنین کثرت ترددها در مناطق خاص باعث و عوامل دیگر باعث تغییر نگاه و رویکرد مردم نسبت به این وسیله نقلیه شد.

از یک سو هزینه کرایه ها به حدی است که شاید دیگر نتوان گفت که یک اتوبوس از نظر هزینه های به صرفه تر از تاکسی است زیرا در گذشته هزینه بلیط اتوبوس نسبت به تاکسی حداقل یک پنجم بود ولی الان این هزینه اگر با کارت مخصوص همراه نباشد تقریبا پنجاه یا شصت درصد هزینه یک تاکسی است که قطعا از نظر هزینه ای با توجه به وقت بیشتری که از مسافران می گیرد به صرفه نیست.

از دیگر سوی نیز تعداد اتوبوس ها به خصوص در یک سری خطوط به شکلی است که کسی دیگر حاضر نیست در تابستان های داغ و زمستان های سوزنده قم منتظر اتوبوس بماند. همه این عوامل  می تواند نقش مهمی در تغییر نگاه ها به اتوبوس سواری در شهر داشته باشد.

علی نیک، سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم، در گفت‌وگو باخبرنگاران عنوان کرد: آخرین سرویس دهی اتوبوس‌رانی ۲۱:۳۰ دقیقه شب است اما در ایستگاه مسجد جمکران به ویژه در روزهای سه‌شنبه مادامی که تقاضا وجود داشته باشد سرویس دهی وجود دارد و گاهی تا یک نیمه شب نیز سرویس‌های اتوبوس‌رانی در این مسیر فعال هستند.

وی ادامه داد: در روزهای خاص مانند ایام ولادت و شهادت ائمه نیز که تعداد زائرین بیشتر است سایر خطوط نیم ساعت تا یک ساعت زمان سرویس دهی افزایش میابد اما مردم هم باید برنامه خود را با سرویس دهی هماهنگ کنند؛ زیرا نمی‌توان به خاطر تعدادی انگشت شمار از زائرین تا ساعات نیمه شب خدمت رسانی وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: هر کیلومتر پیمایش اتوبوس حدود ۴۰ هزار تومان هزینه دارد که این هزینه از بیت المال پرداخت می‌شود به همین خاطر باید سرویس دهی به گونه‌ای باشد که عموم مردم از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: برای مثال در میدان شهید مطهری با کمک دوربین‌های کنترل ترافیک جمعیت مسافرین درون شهری را بررسی می‌کنند و تا زمانی که مسافر وجود داشته باشد سرویس دهی انجام می‌شود.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم در رابطه با رفتار رانندگان با مسافرین تصریح کرد: رانندگان در ابتدای ورودشان به ناوگان حمل نقل عمومی دوره‌های آموزشی را پشت سر می‌گذارند و در طی دوره فعالیت شان نیز دوره‌های متعددی را سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد رانندگان اتوبوس‌ها کمتر است به همین خاطر این آموزش‌ها برای رانندگان اتوبوس‌ها بیشتر است اما برای رانندگان تاکسی با توجه به اینکه تعداد بیشتری دارند کمتر می‌توان این دوره‌ها را برگزار کرد.

علی نیک با اشاره به اینکه این آموزش‌ها در زمینه‌های اجتماعی، رفتاری و اعتقادی است، بیان کرد: به صورت دائم بر رفتار رانندگان نظارت داریم و بازرسی‌های متعددی انجام می‌شود اما برای بهبود این امر نیاز به همکاری مردم داریم.

وی با تأکید بر اینکه برای رانندگان مان احترام قائل هستیم اما بیش از آن برای شهروندان احترام قائل هستیم، اضافه کرد: اگر اشتباه رفتاری و یا بدرفتاری از راننده سر زد مردم از طریق شماره ۱۳۷ و یا شماره تماس و شماره پیامکی درج شده در پشت تاکسی ها و اتوبوس ها به ما اطلاع بدهند و ما نیز برخورد می‌کنیم و راننده متخلف کنار گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند شکایت خود را پیگیری کنند، ادامه داد: برای مثال در این مدت اخیر تعدادی از رانندگان که بدرفتاری داشتند و از آن‌ها شکایت شده بود معلق شدند؛ زیرا هزینه زیادی برای اتوبوس‌ها می‌شود و نمی‌گذاریم بدرفتاری تعدادی محدود از رانندگان مردم را ناراضی کند.

علی نیک سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم نجات از آلودگی هوا را در حمل و نقل عمومی دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه در شش ماه دوم سال وارونگی هوا را داریم از مردم خواهش می‌کنیم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

علی نیک با تأکید به هزینه ساخت بالا برای پارکینگ شهری اظهار کرد: اگر قرار باشد همه افرادی که امروزه از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند از ماشین شخصی استفاده کنند باید هزینه گزافی برای ساخت پارکینگ شود اما امروز حمل و نقل عمومی راه گشای این مشکل است.

علی نیک سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم با بیان اینکه سعی می‌کنیم کاستی‌های موجود در سیستم را رفع کنیم، تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم اگر در مسیری اتوبوس در نظر گرفته می‌شود از آن استفاده کنند

  • نویسنده : ریحانه کلاهچی