رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: به‌کارگیری علم و فناوری برای ارتقای دانش فنی محصولات داخلی تنها راه ایجاد رفاه در کشور است که این امر با اعتماد به شرکت های دانش بنیان محقق می شود.

به گزارش آماج‌خبر به نقل از ایرنا، جعفر قیصری گفت: به‌کارگیری علم و فناوری برای ارتقای دانش فنی محصولات داخلی در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی، علاوه بر اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده بیشتر، آلودگی محیط‌زیست و مصرف انرژی کمتری به همراه دارد به همین دلیل رفاه بیشتری برای مردم ایجاد می‌شود.

 

وی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم علم و فناوری و دانش بومی وارد خط تولید شود راهی به‌جز اعتماد کردن به شرکت‌های صاحب فناوری نداریم حتی اگر محدود باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته با این استدلال که در داخل کشور نمی‌توان دانش فنی تولید کرد، دانش فنی احداث واحدهای صنعتی خریداری و واردشده است، اضافه کرد: نتیجه این کار را این روزها در صنایع مختلف مشاهده می‌کنیم بطوریکه هنوز با پدیده خام فروشی مواجه هستیم و مسائل محیط زیستی و مصرف انرژی آن‌ها به‌طور کامل حل‌نشده است.

 

قیصری با تأکید بر اینکه اعتماد به خرید دانش فنی از رقبا و از خارج کشور محکوم‌به شکست است، گفت: امروزه عمده محصولات صنایع مختلف مانند فولاد، پتروشیمی و نفت در حوزه‌های رقابتی یعنی مصرف انرژی و محیط زیستی قابل‌رقابت با رقیبان خود نیستند.

 

وی بابیان اینکه دنیای امروز محل مبارزه و رقابت در عرصه فناوری است، ادامه داد: این موضوع فقط مربوط به کشورمان که تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، نیست بلکه حتی بین تولیدکنندگان معمولی هم مساله دانش فنی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: هنوز پس از ۱۲۰ سال از خرید دانش فنی در حوزه‌های صنعتی، محصولات انرژی بر با آلودگی بیشتر در کشور تولید می‌شود زیرا هنگام خرید دانش فنی این صنایع، مسائل فنی مربوط به محیط‌زیست و مصرف انرژی را به ما انتقال ندادند.

 

وی با تأکید بااینکه این موضوع در بخش کشاورزی هم حاکم است، توضیح داد: ما با پدیده خام فروشی در محصولات کشاورزی هم مواجهیم به‌عنوان‌مثال درباره هندوانه علاوه بر صادرات آب مجازی، مواد دیگر که در پوست آن وجود دارد مانند “پکتین” را صادر می‌کنیم درحالی‌که کشورهایی مانند ترکیه با استخراج این مواد به بزرگ‌ترین صادرکننده‌های آن تبدیل‌شده‌اند.

 

قیصری با تأکید بر اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی ما بدون فراوری و باارزش بسیار پایین صادر می‌شود زیرا از دانش فنی آن بی‌بهره هستیم، ادامه داد: اینکه منتظر باشیم کشورهای دیگر به ما دانش فنی بدهند هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد و فقط زمانی موفق می‌شویم که دانش فنی در فرایندهای تولید کشورمان نفوذ پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با خام فروشی این است که در علم و فناوری متکی به داخل باشیم، تأکید کرد: حتی اگر دانش فنی ما ناقص باشد باید روی آن سرمایه‌گذاری و اعتماد کنیم.

 

قیصری ادامه داد: به‌عنوان‌مثال از ۱۰۰ درصد نیاز داخلی اگر ۸۰ درصد آن از محل واردات تأمین می‌شود و ما در ۲۰ درصد باقی‌مانده به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اعتماد کنیم این شرکت واپس از چند سال می‌توانند ۸۰ درصد دیگر نیازها را نیز تأمین کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه دانش‌بنیان بودن فقط از مرز بخش خصوصی امکان‌پذیر است ، اظهار داشت: صنایع بزرگ دولتی و نیمه دولتی باید از توان‌بخش خصوصی استفاده کنند و مدل‌های آن در پارک‌های علم و فناوری وجود دارد.

 

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش سهم علم و فناوری در تولید، کاهش مصرف انرژی، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیر شدن محصولات با نمونه‌های مشابه خارجی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه سهم تولید دانش بنیان در اقتصاد کشورمان باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند و از یک درصد به پنج درصد در بازه چهار سال آینده برسد، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این هدف اشتغال نیز تا سه برابر افزایش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۹۰ هزار نفر در پارک های علم و فناوری کشور مشغول به کار هستند، افزود: حدود هشت هزار نفر از آنها در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشتغال دارند.

 

  • نویسنده : سارا جباری