استاندار همدان گفت: با توجه به وجود مفاخر بزرگ در استان همایش ملی «هزاره ها» برای بزرگداشت و تجلیل و تکریم این مفاخر با جدیت و قوت دنبال خواهد شد.

علیرضا قاسمی فرزاد روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی اظهار داشت: یکی از افتخارات خوب استان همدان راه اندازی بنیاد مفاخر بود، چرا که همدان دارای مفاخر بزرگی است که در توسعه و ترویج فرهنگ و غنای آن نقش برجسته ای داشتند اما همچنان گمنام هستند.

 

 

وی اظهار داشت: بنیاد مفاخر با تدبیر دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف تجلیل از بزرگان در همدان تشکیل شد که همدان از استان های پیشگام در راه اندازی این بنیاد در کشور محسوب می شود.

 

استاندار همدان ادامه داد: برگزاری یک «هزاره» برای تجلیل از مفاخر استان همدان در نظر گرفته شده که برگزاری این مراسم به تقویت بنیادها و بنیان فرهنگی استان مان بسیار کمک می‌کند.

 

قاسمی فرزاد اضافه کرد: رویکرد دیگر از برگزاری این برنامه ها پرداختن به علما، بزرگان و مفاخر بزرگ معاصر که در بین ما زندگی می کنند و منشاء اثر هستند است.

 

وی با بیان اینکه همه نهضت های اسلامی و دینی مرهون تلاش سید جمال الدین اسدآبادی است گفت: این مرد بزرگ حدود ۱۵۰ سال پیش به دنیا آمد و در عمر پر خیر و برکت خود توانست آثار ارزشمندی به جا بگذارد.

 

استاندار همدان افزود: وحدت در جهان اسلام مهمترین مولفه در تفکر سید جمالدین اسدآبادی است که در نقطه مقابل تفکر و هدف استعمار پیر و مستکیران جهان مبنی بر تفرقه و واگرایی قرار دارد.

 

قاسمی فرزاد اضافه کرد: امروز از بروز تفرقه و نفاقی که مستکبران در جهان اسلام و بین کشورهای مسلمان ایجاد کردند ما رنج می بریم دشمنان اسلام از مسلمانان علیه خودشان ابزار درست می کنند مثل داعش که زائیده تفکر تفرقه گرایی است.

 

وی با عنوان اینکه این مرد بزرگ به شایستگی بحث وحدت اسلام و مقابله و مبارزه با استعمار را مطرح کردند گفت: برای سید جمال الدیسن اسدآبادی باید کنگره بزرگ جهانی برگزار کرد و در طراحی برنامه باید از این مرد بزرگ به عنوان بیدارگر مشرق زمین یاد و تجلیل شود.

 

قاسمی فرزاد تاکید کرد: این سید بزرگ پایه گذار نهضت اسلامی بود و کار نیمه تمام او توسط امام راحل با تاسی به انوار قدسی و الهی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، محقق شد.

 

به گزارش ایرنا، سید جمال الدین اسدآبادی در ۱۲۱۷ خورشیدی در خانواده ای مذهبی و از سادات حسینی در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود. نبوغ ذاتی، هوش سرشار و فراست قوی سیدجمال او را از همان کودکی در پی تجزیه و تحلیل محتوای داستان ها به آفاقی دیگر سوق می داد و از همان ایام کودکی به فکر چاره و علاج دردها و رنج ها افتاد.

 

او در همان دوران کودکی برای یادگیری علوم و فنون مختلف به قزوین رفت و پس از کسب آموزش های لازم در زمینه های ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در حوزه علمیه این شهر، راهی تهران شد و در آنجا از محضر آیت الله «سید محمد صادق طباطبایی» همدانی بهره های فراوانی برد و اینگونه تحسین استادان خویش را برانگیخت. آوازه فراست و نبوغ وی، عالمان نجف، کربلا و سامرا را به حیرت واداشته بود وی برای فراگیری و کسب تجربه های بیشتر و بنابر توصیه استادانش روانه شهر بمبئی در هندوستان شد.

 

سیدجمال الدین اسدآبادی در نوجوانی فعالیت های اصلاحی و سیاسی خود را با مشاهده استعمار انگلیس بر هندوستان آغاز کرد و به بررسی علت های ضعف مسلمانان پرداخت و به دلیل حضور همه جانبه انگلیسی ها در آن کشور به ناچار راهی عثمانی و از آنجا راهی مصر و فرانسه شد. وی پس از مدتی به ایران بازگشت و چندین بار تبعید و اخراج شد.

 

این اندیشمند سیاسی سال های پایانی عمر خود را در عثمانی به سر برد و سلطان عبدالحمید سلطان عثمانی از حضور سید جمال الدین اسدآبادی در این کشور برآشفت و دستور قتل او را صادر کرد. سرانجام سیدجمال الدین اسدآبادی را در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی مسموم کردند و به شهادت رساندند.

 

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی در تقویم کشور به نام روز «بیداری اسلامی» نام گذاری شده است.

  • نویسنده : نسترن فراهانی
  • منبع خبر : ایرنا