قهرمانی های مکرر تیم فوتسال ایران در ادوار مختلف در آسیا و بازی های درخشان تیم های مختلف ملی در بازی های جهانی و جام های جهانی نشان داده ، فوتسال ایران متکی به چند بازیکن نیست و این نشان دهنده غنای این ورزش در کشور ماست. بنابراین با برنامه و استفاده از ظرفیت بالای بازیکنان ایرانی می توان به قله های بلند افتخار در دنیا نگاهی جدی داشت.

فوتسال یکی از ورزش های روز دنیاست که دارای پیچیدگی ها و محاسبات فراوانی است و این ظرافت ها فوتسال را به یکی از تاکتیکی ترین ورزش ها  بدل ساخته است.

از سویی کارشناسان ورزشی، فوتسال را یک ورزش مدرسه ای می نامند و به دلیل سهولت در اجرا و عدم نیاز به وسایل و تجهیزات پیشرفته، تقریباً در همه جای دنیا بازی می شود و ضریب نفوذ آن در بین جوانان قابل توجه و چشمگیر است.

فوتسال در تمام قاره های جهان و در بیش از ۱۰۰ کشور رونق دارد و در حدود ۱۲ میلیون بازیکن به صورت رسمی به این ورزش روی آورده اند.

کشورهایی مثل اسپانیا، روسیه، پرتغال، ایتالیا، برزیل، آرژانتین، اروگوئه و … از پیشگامان توسعه این ورزش هستند و سایر کشورها هم برنامه های جدی و منظمی را برای توسعه این ورزش در کشورشان آغاز کرده اند.

اما جایگاه فوتسال در آسیا به ویژه ایران جایگاه بسیار رفیعی است و علاقه مندان به بازی و تماشای این ورزش مهیج بی شمارند.

روند رو به رشد فوتسال در  ایران با مقام چهارمی دنیا در دو دهه قبل با مربیگری محمد مایلی کهن آغاز شد و از آن روز تاکنون مربیان زیادی برای توسعه این ورزش تلاش کردند. به منظور آشنایی بیشتر با این ورزش < اینده فوتسال ایران با یکی از مربیان جوان و آینده دار این رشته ورزشی به گفتگو نشستیم. پوریا محسنیان مربی تیم مقاومت تهران و مربی تیم فوتسال ناشنوایان زیر ۲۱ سال عراق با وجود جوانی تجربیات ارزشمندی در عرصه مربیگری اندوخته است و امروز در کنار بزرگان این ورزش، همچنان به کسب تجربه و دانش می اندیشد.

مربیگری را را از چه زمانی و با کدام تیم اغاز کردید؟

بنده دارای مدرک مربیگری فوتسال ایران هستم و کار مربیگری حرفه‌ای را با تیم مدافع حرم علی آباد کتول در سال ۹۶ شروع کردم و در سال اول در لیگ برتر استان موفق شدیم با قهرمانی به لیگ ۳ صعود کنیم.

سال ۹۷ نیز با به کارگیری بازیکنان بومی استان گلستان توانستیم برای اولین بار در تاریخ فوتسال استان گلستان به قهرمانی لیگ ۳ و صعود به لیگ ۲ کشور برسیم .

در حال حاضر با چه تیم هایی همکاری دارید ؟

سال گذشته به تیم مقاومت تهران حاضر در لیگ یک کشور رفتم و در آنجا دستیار محمد خدادادی بودم. در حال حاضر هم به عنوان کمک مربی در کنار استاد علی زندی پور همراه تیم ملی فوتسال ناشنوایان عراق هستم.

فوتسال ایران در قله اول آسیا قرار دارد. رسیدن به چشم انداز های جهانی به چه فاکتورهایی نیاز دارد؟

امروز فوتسال در دنیا پیشرفت‌های بسیاری کرده و ایران هم یک قطب بزرگ در فوتسال دنیاست و لیگ برتر کشور ما نیز جز ۵ لیگ برتر دنیاست هم اکنون هم جز ۵ تیم برتر دنیا هستیم و در آسیا هم اول هستیم .از نظر مربی و بازیکن در سطح مطلوبی قرار داریم.

اما داشتن نگاه جهانی نیاز به تفکر جهانی دارد و با برنامه ریزی همه جانبه می توان به این چشم انداز نه چندان دور از ذهن رسید. جدی گرفتن این ورزش در سطح آموزشگاه ها، برگزاری لیگ از سطح نونهالان تا لیگ برتر، انجام بازی های دوستانه با تیم های بزرگ جهان،  دعوت از مربیان بزرگ جهان جهت آموزش مربیان جوان  و برپایی بازی های چند جانبه با جوایز بزرگ و… می تواند به توسعه جهانی فوتسال ما منجر شود. اما نباید از مقوله آموزش در همه لایه های فوتسال به ویژه در بخش داوری و مربی گری غافل شد. آموزش کلید اصلی توسعه در ورزش است.

نقش مدارس و محلات را در توسعه و احیای فوتسال چگونه می بینید؟

فوتسال یک ورزش دسته جمعی مدرسه ای یا محله محور است و بعد از صنعتی شدن جوامع و جمع شدن بساط گل کوچک در محلات، فوتسال سنتی به فوتسال آکادمیک و مدرسه ای تبدیل شد. بنابراین باید با تقویت و توسعه ورزش مدارس و تقویت مدارس فوتسال ، خلاء حذف فوتسال و گل کوچک در  کوچه ها و زمین های خاکی را جبران کرد.

فوتسال عراق چه مختصاتی دارد؟

عراق با روی آوردن به مربیان خارجی چه در بخش تیم ملی بزرگسالان و رده های پایه سعی می‌کند خودش را به سطح اول فوتسال در آسیا نزدیک کند که در جام ملت‌های آسیا دیدیم که به هدف خود کمی نزدیک شده است البته لازم به ذکر است بازیکنان عراقی از لحاظ آمادگی جسمانی در حد مطلوبی هستند ولی در بخش تاکتیکی دارای ضعف هایی هستند که باید بیشتر کارکنند ولی نسبت به تیم ملی فوتسال کشورمان عراقیها از نظر نیروی انسانی چه بازیکن چه مربی سال های سال باید کار کند تا به پای ایران برسند.

سخن پایانی

قهرمانی های مکرر تیم فوتسال ایران در ادوار مختلف در آسیا و بازی های درخشان تیم های مختلف ملی در بازی های جهانی و جام های جهانی نشان داده ، فوتسال ایران متکی به چند بازیکن نیست و این نشان دهنده غنای این ورزش در کشور ماست. بنابراین با برنامه و استفاده از ظرفیت بالای بازیکنان ایرانی می توان به قله های بلند افتخار در دنیا نگاهی جدی داشت.

استفاده از علم روز دنیا و آموزش بازیکنان، مربیان،؛ داوران کلید رسیدن به دروازه های جهانی است. سرعت رشد فوتسال در ایران و حتی آسیا بسیار سریعتر از فوتبال است و از این فرصت باید برای کسب موفقیت های جهانی بهره جست. و در آخر هم جا دارد از خانواده خودم و تمام عزیزانی که به بنده در این راه کمک کردند تشکر نمایم.