مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سالانه پنج میلیون اصله نهال استاندارد و اصلاح شده درختان مثمر در استان اصفهان تولید می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمدرضا رییس‌زاده گفت: پنج میلیون نهال موسسه ثبت گواهی بذر و نهال و سازمان جهاد کشاورزی در نهالستان‌های مجاز اصفهان تولید می‌شود.

۲۵ نهالستان در استان وجود دارد که در زمینه تولید انواع نهال، پیوندک مورد نیاز از باغ مادری فعالیت می‌کنند.

او می‌گوید: انواع آلو، گیلاس، زردآلو، هلو و شلیل، ارقام مختلف بادام، گلابی، سیب، انار و پسته بیشترین سهم نهال‌های کشت شده در استان را تشکیل می‌دهد.

این نهال‌ها با آب و هوای استان چه در مناطق گرم و چه سردسیر مطابقت دارد و بخش قابل توجهی از محصولات استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته رییس زاده هر یک از نهال‌های تولیدی در نهالستان‌های مجاز استان اصفهان دارای شناسه است که این شناسه به نوعی سلامت و مناسب بودن نهال مورد نظر را نشان می‌دهد تا خریداران و باغداران با اعتماد بیشتر برای خرید آن‌ها اقدام کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان رتبه نخست تولید نهال در کشور را داراست و بخشی از آن‌ها به کشور‌های همسایه و همچنین دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

مجموع اراضی باغی اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

 

  • نویسنده : نگین جان نثاری