مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی در منابع آبی غیر ایمن استان اصفهان جان خود را از دست داده اند.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منصور شیشه فروش گفت: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون ۵۴ حادثه غرق شدگی در حوضه‌های آبی شامل سد‌های مخزنی، رودخانه‌ها، کانال‌ها و استخر‌های کشاورزی استان روی داده است.

بیشترین حوادث در منابع آبی غیر ایمن برای شنا در شهرستان‌های لنجان، مبارکه، نجف آباد، فلاورجان و اصفهان به وقوع پیوسته است.

به گفته او گرمای زودهنگام هوا در استان موجب ترغیب برخی افراد به گردش در اطراف منابع آبی و تمایل به شناکردن در این نقاط شده است.

شیشه فروش می‌گوید: برخی حوادث غرق شدگی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی اتفاق افتاده است که این منابع محل مناسبی برای شنا نیست، زیرا سطح آن لغزنده و دارای شیب بسیار است و هیچ وسیله نجاتی در آن تعبیه نشده است.

او کانال‌های آبی منشعب از زاینده‌رود که محل قربانی شدن تعداد دیگری از غرق شدگان است را به دلیل حالت ذوزنقه‌ای برای شنا مناسب ندانست و گفت: همواره و هر ساله به شهروندان هشدار‌های لازم برای شنا نکردن در این اماکن داده می‌شود که باز هم شاهد اتفاقات ناگوار برای برخی افراد هستیم.

شیشه فروش رودخانه‌های منشعب از زاینده‌رود نیز با توجه به اینکه آب جریان یافته در آن حاصل ذوب شدن برف‌ها و به شدت سرد است را برای شنا نامناسب دانست و گفت: بسیاری از افراد به دلیل شوک ناشی از سردی آب در این رودخانه‌ها غرق شدند.

او به وجود سه هزار و ۵۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان اشاره کردو گفت: تمام استخر‌های پرورش ماهی و کشاورزی مُوظف به فنس‌کشی هستند و جهاد کشاورزی باید روی استخر‌های بخش خصوصی و دولتی، نظارت و تابلو‌های “شنا ممنوع” را نصب کند و طناب نجات نیز در طول و عرض و نردبان فلزی در داخل استخر‌ها نصب شود.

شیشه فروش به وجود سد‌های مخزنی در استان مانند زاینده رود، قره‌قاچ و حنا در سمیرم، خمیران، باغکل خوانسار و کوچری گلپایگان پرداخت وگفت: برای پیشگیری از بروز حوادث در سد‌های مخزنی، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان موظف به نرده‌گذاری گذاری در اطراف این سدها، فعال کردن تیم‌های گشت و بازرسی و تامین قایق نجات و تیم غواصی در این اماکن شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شهرداری‌ها نیز باید به ایمن‌سازی کانال‌های انتقال آب در محدوده شهر‌ها بپردازند، همچنین باید گروه‌های نجات مجهز به قایق نجات را در اطراف رودخانه‌ها مستقر کنند.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی