حلقه گذاری جوجه‌های پرندگان مهاجر تابستان گذران در جزایر نخیلو و ام الگرم انجام شد.

به گزارش آماج خبر؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در این مرحله ۳۵۰ حلقه به جوجه‌های پرستوی دریایی کاکلی کوچک و بزرگ و پرستو دریایی پشت تیره الصاق شد.

 

عبدالرحمن مرادزاده افزود: جزیره نخیلو با مساحت حدود ۳۴ هکتار یکی از جزایر چند گانه پارک ملی دریایی دیر- نخیلو است که همه ساله پذیرای جمعیت زیادی از پرندگان مهم جوجه آور بیشتر از گونه‌های پرستو دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، پرستو دریایی گونه سفید و سلیم خرچنگ خوار است.

 

وی اظهار داشت:حلقه گذاری پرندگان به منظورشناخت بیشتر ویژگی‌های زیستی آن‌ها و در راستای اهدافی از جمله مشخص شدن سن و طول عمر پرندگان و همچنین تعیین مسیر‌های مهاجرتی و تغذیه‌ای و زادآوری آن‌ها انجام می‌شود.

 

مرادزاده افزود: بازیابی این حلقه‌ها با یافتن لاشه‌های دارای حلقه و یا تصویر برداری مستند از والدین در فصل زادآوری و استقرار آن‌ها بر روی تخم‌ها امکان پذیر است و در این خصوص همکاری عموم مردم و بخصوص گردشگران ضابطه مندو جوامع محلی در هنگام مواجه شدن احتمالی با لاشه اینگونه پرندگان و اطلاع رسانی به محیط زیست ارزشمند خواهد بود.

 

وی با اشاره به قدمت بیست ساله حلقه گذاری در جزایر استان بوشهر، اطلاعات حاصله را تاکنون بسیار ارزشمند دانست و خبر داد: با بررسی آخرین اطلاعات از بازگیری حلقه‌ها مشخص شده است پرستو‌های دریایی کاکلی کوچک تا حداقل ۱۹ سال نیز طول عمر دارند که این یافته بعنوان اولین سند رسمی مستند در خصوص طول عمر این پرندگان در سطح بین المللی می‌باشد.

  • نویسنده : نرگس حیدری