سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت مذاکرات وین گفت: الان مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی ایالات متحده می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

 

خطیب زاده در ابتدا در خصوص فعالیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر و پیام آن؛ گفت: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی با تمرکز خاصی در چند ماه گذشته پیگیری شده و ثمرات این تحرکات در سطوح مختلف در سفر سران و روسای کشورها دیده و چیده می‌شود. در سفر مهم رئیس جمهور کشورمان به عمان حوزه‌ای از همکاری‌ها ورق خورد که سال‌ها معطل مانده بود. ۱۳ سند در سفر امضا شد. در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، انرژی و مراودات تجاری و مسائل سرمایه‌گذاری توافقات بسیار خوبی شد. در حوزه مراودات اقتصادی بسیاری از پروژه‌ها و ابتکارات به اسناد لازم الاجرا تبدیل شد و امیدواریم با اجرای آن ورق خوردن روابطمان به سمت ارتقا و گسترش روابط با عمان را شاهد باشیم. سلطان عمان میزبانی شایسته‌ای از رئیس جمهوری ایران داشتند.

 

دیروز در پی برنامه ریزی‌های فشرده سفر رئیس جمهور تاجیکستان را داشتیم و سفر و ملاقات‌های عالی بود و ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف بین دو کشور امضا شد، لذا کانون توجهی که سیاست خارجی دولت بر منطقه قرار داده در این سفرها به منصه ظهور رسیده و اراده ایران بر ادامه این مسیر است.

 

آمریکا تاکنون پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است

 

سخنگو درخصوص اظهارات رابرت مالی مبنی بر این‌که شانس رسیدن به توافق در حد پایین است؛ گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به پویایی های داخلی خود مطرح می‌کنند ملاک ما برای اظهارنظر نیست. اصولاً در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود نداریم. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده، البته متأسفانه ایالات متحده تا کنون پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند، قطعاً بن بستی نه تنها وجود ندارد، بلکه می‌توان گفت درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد.

 

 

 

 

  • نویسنده : زهرا دشت بوری