معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت بوشهر گفت: درج قیمت تولید کننده واقعی بر روی کالا‌ها از حاشیه سود‌های غیر متعارف جلوگیری می‌کند و منجر به کاهش قیمت مصرف کننده خواهد شد.

رضا جمالی با بیان اینکه اجرای طرح ملی درج قیمت تولیدکننده برروی کالا یک اقدام مهم و اساسی برای جلوگیری از افزایش قیمت غیر قانونی است، گفت: درج قیمت تولید کننده واقعی بر روی کالا‌ها از حاشیه سود‌های غیر متعارف جلوگیری می‌کند و منجر به کاهش قیمت مصرف کننده خواهد شد.

 

 

وی افزود: اجرای کامل این طرح می‌تواند از برخی تخلفات درج قیمت غیرواقعی بر روی کالا‌ها و ارائه تخفیف‌های غیر متعارف جلوگیری کند؛ کاری که برای کسب سود بیشتر و سهم بیشتر از بازار فروش صورت می‌گرفت و موجب برهم زدن تعادل بازار، ایجاد شرایط رقابت ناسالم و اجحاف در حق مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌شد.

 

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر عنوان کرد: براساس تصمیم‌های ملی اتخاد شده، میزان سود پخش‌های سراسری ۱۰ درصد، عمده فروشی‌ها ۳ درصد و خرده فروشی‌ها از ۷ تا ۱۵ درصد بر اساس کالا‌های مختلف متغیر است.

 

وی ادامه داد: با توجه به نوع و کیفیت کالا، سود زنجیره توزیع حداقل ۲۲ و حد اکثر ۳۰ درصد خواهد بود.

 

به گفته جمالی، بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر شفاف‌سازی فرایند قیمت‌گذاری، نظام توزیع و روان‌سازی آن تاکید کرده است؛ که در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با گرانفروشی، طرح درج قیمت تولید‌کننده را از ۵۱ قلم کالا آغاز کرده است و این طرح به سرعت در حال اجرا و توسعه است.

 

 

معاون سازمان صمت استان بوشهر اعلام کرد: مرکزسامانه یکپارچه پاسخگویی (۱۲۴) مستقر در این سازمان آماده دریافت درخواست‌ها، انتقاد‌ها و شکایت‌های مردم است.

 

  • نویسنده : معصومه مذکوری