سانتریفیوژ دکانتر شرکت پتروشیمی اروند که برای نخستین‌ بار در کشور به صورت کامل به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخت شده است، با موفقیت وارد مدار تولید این مجتمع شد.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افشین کیانی سرپرست این پتروشیمی اروند گفت: «سانتریفیوژ دکانتر» از جمله تجهیزات دوار است که برای جدا کردن مخلوط‌های چند فازی در صنعت استفاده می‌شود.

 

کیانی افزود: پیش از این، چهار دستگاه دکانتر برای جداسازی پودر pvc از آب در واحد pvc نصب شده بود که از ابتدای راه‌اندازی مجتمع به دلیل مشکلات طراحی همواره یکی از موانع تولید شناخته می‌شد.

 

وی ادامه داد: این سانتریفیوژها که به‌عنوان تجهیز راهبردی در گروه تجهیزات جداساز قرار می‌گیرند و در واحدهای فرآیندی شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده سوسپانسیون پی‌وی‌سی (SPVC) و پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) وظیفه جداسازی فاز مایع از جامد را به‌عهده دارند، ازجمله کالاهایی هستند که به دلیل تحریم‌های ظالمانه، صاحبان فناوری از ارائه آن به شرکت‌های ایرانی سر باز می‌زنند.

 

کیانی بیان داشت: در شرکت پتروشیمی اروند، متخصصان مجتمع پس از یافتن دلایل ریشه‌ای این مشکل، با همکاری شرکت سازنده سه دکانتر را مورد طراحی مجدد قرار دادند که اکنون با نصب دکانتر جدید افزون بر رفع موانع تولید، از خروج ارز از کشور تا ۵۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

 

پتروشیمی اروند به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده pvc در ایران ، در سایت سه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر در جنوب خوزستان واقع است.

  • نویسنده : نرگس راستگو