شهر مقدس قم و بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع)‌ در ایام نوروز امسال چشم‌انتظار زائران و مسافران نوروزی است که طی دوسال گذشته به علت محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا نتوانستند به این شهر بیایند اما در حال حاضر این امکان برایشان فراهم شده‌است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، قم که هرساله در این ایام میزبان میلیونی زائر و دلباخته اهل بیت(ع)‌ است، امسال برای پذیرایی از میهمانان خود شوقی دوچندان دارد،‌ چرا که دوسال‌ است غم دوری زائران را به دوش کشیده واین میزبانی با حضور زائران در آیین نیمه شعبان و شرکت آنان در مراسم‌های معنوی مسجد مقدس جمکران آغاز شده‌است.

 

نوروز امسال با کاهش موارد ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا به دلیل واکسیناسیون سراسری و سایر اقدام‌های صورت گرفته،‌ امکان سفر به قم که این روزها رنگ زرد کرونایی به خود گرفته به خوبی فراهم است و زائران گرامی می‌توانند ضمن رعایت نکات بهداشتی اقامتی به یاد ماندنی را در این شهر و استان تجربه کنند.

 

در همین رابطه مسئولان استان قم نیز از مدت‌ها قبل با تشکیل ستاد تسهیل زائران و انجام‌ اقدام‌های مورد نظر، شرایط لازم را در سطح استان و شهر قم برای استقبال از زائران و مسافران نوروزی فراهم کرده‌اند که ایرنا به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کند.

 

بسیج امکانات اداری و مردمی در قم برای پذیرایی از زائران

 

استاندار قم پیرامون این موضوع بر بسیج امکانات اداری و مردمی استان برای خدمات رسانی شایسته و در خور شان زائران و دلدادگان اهل بیت(ع)‌ در قم تاکید کرد.

 

سید محمد تقی شاهچراغی با بیان اهمیت خدمت رسانی کامل به زائرین و مجاورین، افزود: نقش ستادهای تعیین شده در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.

 

شاهچراغی تامین آسایش و رفاه زائران در جای جای شهر را مورد توجه قرار داد و گفت: امیدواریم با همکاری و تعامل بخش های اجرایی و مردمی، خدمات مناسبی به میهمانان ارائه دهیم.

 

تمام امکانات قم برای پذیرایی از زائران به کارگرفته‌شده‌است

 

فرماندار قم نیز گفت: تمام امکانات قم برای پذیرایی از زائران و مسافران نوروزی بسیج شده و در این راستا ۱۱ کمیته ذیل ستاد تسهیلات برای ارائه خدمات تشکیل شده‌است.

 

عباس ذاکریان افزود: این کمیته‌ها از جمله کمیته‌های اجرایی، ایمنی و امداد، اسکان و زیباسازی، تامین ارزاق و مایحتاج که ذیل ستاد تسهیلات زائران تشکیل شده‌است که مسوولیت خدمات‌رسانی به زائران و مسافران در قم را بر عهده‌ دارند.

 

وی بیان کرد: کمیته اسکان شهرداری قم ۶ بوستان برای اسکان موقت زائران و مسافران نوروزی در این استان آماده کرده‌است.

 

به گفته وی، این بوستان‌ها شامل بوستان مهدی در منطقه یک، بوستان امام رضا(ع) در منطقه دو، بوستان فدک در منطقه سه، بوستان نیایش و بوستان نیاز در منطقه پنج و بوستان غدیر در منطقه هشت است.

 

ذاکریان اضافه کرد: چندین سالن ورزشی و سوله نیز در سطح شهر برای اسکان مسافران آماده شده‌است تا در مواقع اضطراری از جمله بارندگی مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی همچنین بیان کرد: در بدو ورود به شهر قم پیامکی به زائران ارسال می‌شود و آن‌ها را به آدرس پورتال جامع گردشگری و زیارتی قم راهنمایی می‌کنیم.

 

وی افزود: در این پورتال تمام اماکن زیارتی، درمانی، تفریحی، نیازمندی‌ها، شعب منتخب بانک‌ها، جایگاه‌های سوخت، اماکن اقامتی، نقشه‌های راه و نقشه مسیریابی نشان در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

 

پاکسازی مبادی ورودی قم

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز گفت: هرکدام از دستگاه‌های اجرایی از جمله دهیاریها، شهرداریها، راهداری و راه آهن، باید نسبت به پاکسازی جاده ها و مبادی ورودی شهرها و روستاهای استان اقدام کنند.

 

ابراهیم معتمدی افزود: با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و ایام نیمه شعبان و حضور گسترده زائران و مسافران در قم، باید حتی الامکان جاده ها، معابر و مبادی ورودی از زباله ها و نخاله ها پاکسازی شود.

 

وی بیان داشت: برای چنین اقداماتی می توان از ظرفیت های مردمی نیز جهت اجرای طرح و مسائل آموزشی و فرهنگسازی به خوبی استفاده کرد.

 

طرح تشدید نظارت بر واحدهای اقامتی و گردشگری قم آغاز شد

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به برنامه‌های این اداره کل در ایام نوروز گفت: طرح تشدید نظارت بر واحدهای اقامتی و گردشگری تا پایان تعطیلات نوروزی اجرا و با واحدهای متخلف برابر با قانون برخورد می‌شود.

 

علیرضا ارجمندی بیان کرد: طرح تشدید نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری استان در ایام نوروز با هدف ارائه خدمات مطلوب به مسافران و زائران شهر کریمه اهل بیت(س) آغاز شده‌است.

 

وی افزود: در این بازدیدها نحوه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در واحدهای اقامتی و گردشگری، نحوه ارسال اطلاعات مسافران در سامانه‌های «جانا» و اداره نظارت بر اماکن عمومی، پروانه‌های بهره‌برداری، نرخ نامه معتبر مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این که سامانه مردمی ۹۶۰۹ آماده دریافت شکایات مردمی است، تصریح کرد: بازدیدها به صورت مستمر تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد و با واحدهای متخلف برابر با قانون برخورد می‌شود.

 

در استان قم ۳۶ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان، ۷۴ مهمانپذیر و ۱۰۸ خانه مسافر و در مجموعه با ۲۴۴ واحد اقامتی تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد.

 

شهر مقدس قم چشم‌ انتظار زائران و مسافران نوروزی

 

تورهای متنوع قم‌گردی در نوروز ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از برگزاری تورهای متنوع قم‌گردی درنوروز ۱۴۰۱ باحضور راهنمایان تخصصی گردشگری خبر داد.

 

مهدی نصر اصفهانی در این خصوص بیان داشت: تورهای متنوع قم‌گردی نوروز ۱۴۰۱ با بهره‌مندی از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی و سمن‌های گردشگری برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای تورهای قم‌گردی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان افزود: تورهای قم‌گردی شامل طبیعت‌گردی، بازدید از مراکز تفریحی و تاریخی، موزه‌ها و خانه موزه‌ها؛ کویرنوردی، گشت و گذار در تالاب‌ها، دریاچه نمک و کاروانسراهای تاریخی است.

 

وی در ادامه از راه‌اندازی سامانه تورهای گشت برای نام‌نویسی در تورهای قم‌گردی خبر داد و گفت: در این سامانه امکان دسترسی سریع، ایمن و ارزان به تمام جاذبه‌های گردشگری فراهم شده‌است تا مسافران با صرف زمان اندکی برای ثبت نام و تعیین مقصد، سفری به جاذبه گردشگری مورد درخواست خود داشته باشند.

 

نصر اصفهانی بیان داشت: زائران، گردشگران و شهروندان قمی در ایام نوروز می‌توانند با مراجعه به نرم افزار تحت وب www.higasht.ir از خدمات گوناگون آن بهره‌مند شوند.

 

۲۶۰ مدرسه در قم برای اسکان مسافران نوروزی آماده شده‌است

 

مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش قم گفت: ۲۶۰ باب مدرسه در نقاط مختلف شهر قم در راستای اسکان مسافران و زائران نوروزی تجهیز شده‌است.

 

غلامرضا رضایی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به این‌که استان قم از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار می‌باشد و از سوی دیگر در آستانه عید نوروز قرار داریم، آموزش‌وپرورش تمهیداتی برای اسکان زائران درنظر گرفته‌است.

 

وی با بیان این‌که زائران و مشتاقان زیارت حضرت معصومه(س)، حدود دو سال است از توفیق زیارت بازمانده‌اند، اضافه کرد: امسال با توجه به مصوبه ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا تمهیداتی برای پذیرش زائران فراهم شده‌است و دستگاه‌های استان در این راستا تلاش می‌کنند.

 

وی ادامه داد: امسال آموزش‌وپرورش قم حدود ۲۶۰ باب مدرسه با ظرفیت ۲ هزار و ۶۵۰ کلاس درس را با امکانات اولیه و ضروری اسکان در قالب درجه‌بندی الف و ب آماده کرده‌است.

 

رضایی خاطرنشان کرد: اگر درخواست اسکان بیش از ظرفیت باشد، سالن‌های ورزشی و سایر سالن‌های وابسته به آموزش‌وپرورش نیز فعال خواهد شد.

 

رضایی با اشاره به فعالیت کمیته‌های فرهنگی پایگاه‌های اسکان و اجرای برنامه‌های ویژه برای زائران، گفت: کلاس‌هایی در راستای آمادگی سرایداران و مسوولان واحدهای آموزشی به‌منظور تکریم زائران و رعایت اصول بهداشتی برگزار شده‌است.

 

وی از زائران درخواست کرد: رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند تا با مشکلی مواجه نشوند.

 

اجرا گشت ویژه بازار شب عید در قم

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: گشت ویژه مشترک بازار شب عید در استان قم که با هدف حفظ آرامش بازار از ۱۵ اسفندماه جاری آغاز شده‌است تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

 

محمدرضا حاجی رضا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: کالاهای اساسی هدف در این گشت مشترک، شامل گوشت قرمز(دام سبک و سنگین)، مرغ، روغن نباتی، برنج، شکر، تخم مرغ، آجیل و میوه است.

 

وی ادامه داد: هدف از این گشت های مشترک و اختصاصی حضور موثر در بازار، کنترل و آرامش بازار است و از ابتدای شروع این طرح در استان قم، گشت های مشترک و اختصاصی به صورت مستمر وضعیت عرضه کالاهای مصرفی را رصد و پایش می‌کنند.

 

حاجی رضا وضعیت تامین میوه شب عید را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به پیش بینی حضور زائران و مسافران نوروزی در این استان به خاطر تقارن مناسبت های ملی و مذهبی برای نوروز سال آینده ۵۰۰ تن پرتغال و ۲۵۰ تن سیب تامین و هم اکنون در انبارهای استان ذخیره شده‌است.

  • نویسنده : فاطمه یوسفی