مدیرکل گمرکات قم گفت: صادرات این استان در مسیر رشد قرار دارد و در همین رابطه آمار نشان می‌دهد در مردادماه امسال،‌ میزان صادرات انجام شده از گمرکات قم از نظر وزن نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰،‌ ۱۰۸ درصد رشد داشته‌است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایسنا، اسفندیار دریکوندی روز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه ها پیرامون این موضوع، بیان داشت: در مردادماه سال‌جاری، ۲۶ میلیون ۴۳۳ هزار و ۲۴۸ دلار کالا به وزن ۲۸ هزار و ۱۵۲ تُن در قالب تعداد ۶۷۷ اظهارنامه از طریق گمرکات استان قم به کشورهای مختلف جهان صادر شد.

وی افزود: این درحالی است که صادرات استان در مدت مشابه سال قبل ۱۹ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۲۵ دلار به وزن ۱۳ هزار و ۵۴۲ تُن بوده که در قالب تعداد ۴۱۹ اظهارنامه انجام شده‌است؛ این آمار نشان می‌دهد صادرات استان از سه منظر وزن،‌ ارزش و تعداد اظهارنامه نسبت به مدت مشابه سال قبل در وضعیت رشد قرار دارد.

وی ادامه داد: هدف گمرکات قم این است که کالاهای صادراتی در کمترین زمان ممکن و با بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی به سرعت از گمرکات ترخیص و برای انتقال آن به بازارهای بین‌المللی آماده شود و در این مسیر توانسته‌ایم به توسعه فعالیت‌های تجاری و همچنین اقتصاد استان کمک کنیم.

دریکوندی گفت: بیشترین حجم کالاهای صادراتی استان از نظر رنگ‌بندی تعیین شده برای نظارت بر فعالیت‌های تجاری در مسیر سبز و زرد قرار دارد که امور اداری مرتبط با آن در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و صادرکنندگان می‌توانند با سرعت قابل قبول برای انتقال محصولات مورد نظر خود اقدام کنند.

وی بیان داشت: گمرکات استان قم در زمینه مقابله با قاچاق نیز همکاری خوبی با دستگاه‌های نظارتی دارد و پرونده‌های مظنون به قاچاق در این اداره کل تشکیل و با نظر کارشناسان آن، ارزش کالای مورد نظر تعیین می‌شود و سپس پرونده برای رسیدگی در اختیار مراجع قانونی قرار می‌گیرد.

  • نویسنده : فاطمه سعادتمند