تولید باید به‌ گونه‌ای باشد که در بازار داخلی و برنامه صادرات چالشی ایجاد نشود؛ 40 سال است که از مسئولان تقاضا می‌کنیم که برای میزان تولید و مصرف محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی انجام بدهند اما متاسفانه به این مهم توجه نمی‌شود. به عنوان مثال باید وزارت کشاورزی در ابتدای سال زراعی بداند که کشاورزان باید چه میزان کشت کند و چه حجم از تولید برای مصرف داخلی و چه حجم از آن صادر شود.

به گزارش آماج خبر، مصطفی دارایی‌نژاد گفت: وزارتخانه به جای این بخشنامه می‌توانست نظارت‌های خود را در شبکه توزیع افزایش و کشاورزان را موظف می‌کرد علاوه بر صادرات نیاز بازار داخلی را تهیه و تأمین کنند.میزان تقاضا برای خرید گوجه فرنگی از سوی پاکستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش پیدا کرد از این‌رو تجار و بازرگانان داخلی با طرف‌های خارجی قرارداد منعقد کردند و اگر نتوانند به تعهدات خود عمل کنند علاوه بر پرداخت ضرر و زیان، اعتماد تجار خارجی به طرف‌های ایرانی از بین می‌رود و در آینده از امضای قرارداد با تجار ایرانی اجتناب می‌کنند.

 

نبود برنامه‌ریزی و تصویب قوانین یک شبه نباید مانع صادرات شود؛ مصوبات این چنینی غیرقانونی است از این رو مجلس در این داستان ورود و بخشنامه ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان را لغو کرد.

 

ایران کشور چهار فصل است و ما در زمینه کشت این اقلام به جز بادمجان گلخانه‌ای کمبودی نداریم در روزهای آینده محصولات شهرهای مختلف برداشت و عرضه خواهند شد و شاهد شکسته شدن قیمت‌ها خواهیم بود.گوجه فرنگی میناب، جیرفت، بهبهان و کارزون برداشت شده‌اند و از ۵ اردیبهشت قیمت گوجه در میدان اصلی زیر ۱۰ هزار تومان خواهد شد. در روزهای آینده محصول سیب زمینی دزفول، گرگان …. وارد بازار خواهد شد و افزایش عرضه تب این محصولات فروکش می‌کند.

 

دارایی نژاد: تولید باید به‌ گونه‌ای باشد که در بازار داخلی و برنامه صادرات چالشی ایجاد نشود؛ ۴۰ سال است که از مسئولان تقاضا می‌کنیم که برای میزان تولید و مصرف محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی انجام بدهند اما متاسفانه به این مهم توجه نمی‌شود. به عنوان مثال باید وزارت کشاورزی در ابتدای سال زراعی بداند که کشاورزان باید چه میزان کشت کند و چه حجم از تولید برای مصرف داخلی و چه حجم از آن صادر شود.سال جاری خشکسالی تکرار خواهد شد از این رو بهتر است که وزارت کشاورزی جایگزین کشت به کشاورزان بدهد و به جای کشت هندوانه که محصول آب بری است اقلام دیگر کشت می‌شود؛ می‌توان هندوانه را در افغانستان کشت و کیلویی ۳ هزار تومان وارد کرد.

 

 

بادمجان بندرعباس کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان، بادمجان دزفول کیلویی ۸ تا ۱۲ هزار تومان و بادمجان گلخانه یزد از آنجایی‌که عرضه آن کم شده است کیلویی ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان بفروش رسید.گوجه فرنگی کیلویی ۷ تا ۱۲ هزار تومان، سیب زمینی کهنه کیلویی ۷ تا ۹ هزار تومان، سیب زمینی نو کیلویی ۹ تا ۱۲ هزار تومان و پیاز کیلویی ۴ تا ۶ هزار خرید و فروش شد.

 

 

  • نویسنده : الهه مهرپرور