رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در صورت وقوع حادثه‌ای مانند زلزله در تهران امکان امدادرسانی زمینی وجود ندارد، گفت: لازم است در طرح امدادونجات یک بازنگری شده و ناوگان هوایی آن تقویت شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، “محمد حسن نامی” در دومین نشست ستاد ویژه مدیریت بحران کلانشهر تهران که عصر امروز با حضور شهردار تهران، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و اعضای ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران برگزار شد، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران یک کشور مقتدر در جهان است، همه چیز در گرو پول نیست و استقلال امر مهمی است که جمهوری اسلامی ایران دارای آن است.

 

وی با اشاره به موضوع جلسه امروز گفت: شهر تهران به عنوان یک کلانشهر جهانی نیاز به مدیریت یکپارچه دارد. باید در آینده در همه ابعاد به سوی مدیریت یکپارچه شهری برویم و شهرداران بتوانند در تمام ابعاد شهر را مدیریت کنند.

 

وی به موضوع اخطار از طریق تلفن همراه اشاره کرد و ادامه داد: شاید ما نیاز داشته باشیم در یک خیابان، منطقه یا یک شهر اخطار بدهیم. اگر این روش را داشته باشیم و خیلی زود بتوانیم اخطار دهیم، این می‌تواند بسیار مهم و موثر باشد و حتی از هشدارهای عمومی با بلندگو هم موثرتر است.

 

نامی افزود: لازم است یکی از کارهایی که ما در دستور کار می‌گذاریم همین موضوع باشد و بتوانیم به موقع هشدار دهیم. شاید در آینده اگر بتوان زلزله را هم زودتر پیش‌بینی کرد بتوان از این سامانه استفاده بهتری هم کرد.

 

وی اضافه کرد: حتی می‌توان این موضوع را به شکلی فراتر از پیامک برای تلفن‌های همراه نیز میسر کرد.

 

نامی به موضوع شبکه آب‌های سطحی شهر تهران نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که بتوان این موضوع را در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری مورد توجه قرار داد.

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: می‌توان با ایجاد مخازن زیرسطحی و سدهای زیرزمینی در این خصوص اقدام کرد. این موضوع در مورد فرونشست هم موثر است.

 

وی افزود: موضوع دیگر گسل‌های فعال و نیمه فعال است که ما باید محدوده این گسل‌ها را شناسایی کنیم و حریم آنها مشخص شود و یک محدوده‌ای برای آن قرار دهیم.

 

نامی با اشاره به مانور هوایی شهر تهران کفت: اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد امکان کمک‌رسانی از طریق زمین وجود ندارد و فقط باید ناوگان هوایی را برای کمک رسانی از راه هوا تقویت کنیم. همچنین می‌توانیم در برخی مناطق از ناوگان موتوری استفاده کنیم.

 

وی اضافه کرد: آیا استان‌های معین تهران در صورت بروز حادثه می‌توانند به شکل زمینی وارد عمل شوند؟ باید در طرح امدادونجات به خصوص از سوی هلال احمر بازنگری کنیم و ناوگان هوایی تقویت و بالگردهایی برای امدادرسانی تهیه شود.

  • نویسنده : رقیه کدخدازاده