پاسخ وزیر آموزش و پرورش به نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان

  پرینت
پاسخ وزیر آموزش و پرورش به نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان
شناسه خبر : 1698 | تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹ | 161 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

 وزیر آموزش و پرورش نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان را تشریح کرد. یوسف نوری در مراسم روز ملی پژوهش دانش‌آموزی ضمن تبریک هفته پژوهش و تاکید بر پایه ریزی پژوهش برای پیشرفت‌های علمی کشور اظهار کرد: حدود ۲۰ سال از تولید علم و جنبش نرم افزاری که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است می‌گذرد، […]

  •  وزیر آموزش و پرورش نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان را تشریح کرد.

یوسف نوری در مراسم روز ملی پژوهش دانش‌آموزی ضمن تبریک هفته پژوهش و تاکید بر پایه ریزی پژوهش برای پیشرفت‌های علمی کشور اظهار کرد: حدود ۲۰ سال از تولید علم و جنبش نرم افزاری که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است می‌گذرد، در این راه انسان‌هایی تربیت شدند که در پژوهش اقداماتی موثر انجام داده اند.

وی با تاکید براینکه پژوهش باید از دوران کودکی شکل بگیرد افزود: مدرسه باید به یک زیست بوم پژوهش و کارافرینی تبدیل شود. انتقال دانش باید خود شکل بگیرد و از سوی دانش‌آموز باشد.

نوری ادامه داد: پایه علم پژوهش است باید فرد را برای این امر آماده کرد. باید برای دانش‌آموز مسیر انجام پژوهش را میسر و فراهم کنیم پژوهشگر بینای آگاه است که در این مسیر توانا می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: دانش‌آموز در یک کلاس درس با یک کتاب واحد مطلبی یاد نمی‌گیرد بلکه محیط یادگیری باید متنوع باشد؛ دانش‌آموز پژوهشگر خودکنترل و مستقل است که در این صورت کیفیت آموزش بالا می‌رود.

وی گفت: مدرسه، معلم، یادگیری و مدیر پژوهش محور باید در آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین شکل بگیرد. ۴ مولفه برای ساختار پژوهش محور وجود دارد؛ یادگیری و تدریس محتوا باید پژوهشی باشد.

نوری در ادامه صحبت‌های خود ضمن تسلیت به خانواده‌های ۲ دانش‌آموز از دست رفته در اثر تصادف سرویس مدرسه کرمانشاه، بیان کرد: مدیر پژوهش محور باید پژوهش را در مدرسه و محله ترویج دهد.

  • رتبه‌بندی این هفته در دستورکار مجلس است

وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران پیرامون گلایه معلمان از روند تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی اظهار کرد: طبق آنچه اطلاع دارم، رتبه‌بندی این هفته در دستورکار مجلس است و قطعا برای همسان‌سازی حقوق معلمان باید تلاش‌هایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ار ابتدای کار در وزارتخانه پیگیر این امر بوده ام افزود: بر روی جزئیات رتبه بندی ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود. بنده این طرح را بیشتر همسان‌سازی می‌دانم تا رتبه‌بندی؛ زیرا برای رتبه‌بندی باید سندی وجود داشته باشد تا روی آن سند نیز کار شود تا اثر آن بر روی کیفیت آموزش دیده شود.

نوری با اشاره به اینکه این طرح اکنون تحت عنوان رتبه‌بندی در مجلس است درباره مشکل کمبود معلم با توجه به حضوری شدن کلاس‌ها گفت: ما نباید کلاس درس بدون معلم داشته باشیم لذا به هر روشی باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم که کلاس‌های درس بدون معلم نمانند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به گلایه برخی دانش‌آموزان که در فضای مجازی آموزش دیده‌اند و امتحانات نیمسال اول آنان حضوری شده است بیان کرد: امتحان حضوری برای همه دانش‌آموزان است لذا باید به تدریج به سمت حضوری شدن کلاس‌های درس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برویم.

  • هیچ آموزشی، آموزش حضوری نمی‌شود

وی در ادامه پیرامون افت یادگیری در دوران آموزش‌های مجازی بیان کرد: هیچ آموزشی، آموزش حضوری نمی‌شود. آموزش مجازی مکمل است، برای جبران افت یادگیری باید از طریق روش‌ها و مکمل‌های آموزشی خلاءهای موجود را پر کنیم.

نوری همچنین درباره سرانه پژوهشی دانش‌آموزان تصریح کرد: سرانه پژوهشی در قانون تصویب شده و یک درصد است. اگر ظرفیت این پژوهش به گونه‌ای باشد که بتواند جذب کند اختصاص داده می‌شود.

  • فعال کردن مرکز سنجش برای استعدادیابی همه دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظام‌های رسمی، آموزش خلاقیت بچه‌ها را از بین می‌برند افزود: هر یک از دانش‌آموزان ما می‌توانند در یک زمینه یک انسان سرآمد باشند. باید بتوانیم آن‌ها را شناسایی و زمینه را برای شکوفایی استعدادشان فراهم کنیم. باید هم اولیاء و هم معلمان بیشتر مسلح، مسلط و توانمند شوند تا دانش‌آموزان را در این فرایند قرار دهند. یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام دهیم فعال کردن مرکز سنجش برای استعدادیابی همه دانش‌آموزان است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و استرس‌زا بودن برگزاری دو مرتبه کنکور در سال نیز بیان کرد: جوانب مصوبه شورای عالی را از هفته پیش رو بررسی می‌کنیم. کنکور یک موضوع استرس زای اعظم است و نباید بیش از این به دانش‌آموزان استرس وارد کنیم.

شایان ذکر است در این همایش از ۴۵ اثر پژوهشی دانش‌آموزان، با حضور وزرای علوم،‌ تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش که به صورت همزمان از طریق فضای مجازی در سراسر کشور،‌ برگزار می‌شد،‌ تجلیل شد.

  • نویسنده : مانی صیادپور
  • منبع خبر : پانا
برچسب ها
اخبار مرتبط
نغمه‌های آسمانی در حنجره نوجوان خرم‌آبادی
در آستان خورشید ولایت: انعکاس نوری از معنویت و بصیرت
انتصاب مدیر کل جدید اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان
افزایش ۵۰ میلی‌متری بارش‌های استان به نسبت سال قبل
پرداخت مطالبات موسسات، پزشکان و مراکز درمانی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.