رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان از دریافت نشان بین‌المللی مهر اصالت یونسکو توسط دو نفر از هنرمندان این شهرستان خبر داد.

به گزارش آماج‌خبر به نقل از ایسنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، احمد دانایی‌نیا اظهار کرد: نشان مهر اصالت یونسکو یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به صنایع دستی در دنیا محسوب می‌شود که هر دو سال یک بار برگزار شده و برترین‌ها در رشته‌های مختلف معرفی می‌شوند.

 

وی افزود: استاد محمد بینوا و محمود تمتاجی در رشته زری‌بافت یا همان زری‌بافی، موفق به دریافت نشان مهر اصالت یونسکو از شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین انجمن‌های تخصصی غیردولتی شدند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، تصریح کرد: معیارهای انتخاب هنرمند برتر در این رویداد بین‌المللی شامل اصالت، هویت، کیفیت و قابلیت تولید انبوه با قیمت تمام‌شده مناسب در نظر گرفته شده است که سنجش محصولات با این معیارها تلاشی است تا ارتباط صنایع دستی ملل با بازارهای جهانی را تسهیل کند.

 

دانایی‌نیا گفت: هنرمندان ایرانی در این دوره، درخشش کم‌نظیر داشت به طوری که از ۴۸ اثر ارسالی، ۳۸ اثر ساخته ۳۶ هنرمند ایرانی از ۱۲ استان کشور موفق به دریافت مهر اصالت شدند.

 

وی افزود: نشان مرغوبیت صنایع دستی یونسکو از سال ۲۰۰۱ آغاز شد که از سال ۲۰۰۶ به مهمترین پروژه سازمان یونسکو در حوزه صنایع دستی تبدیل شد و با گسترش طرح حمایتی این سازمان پس از آسیای غربی و مرکزی به آسیای شرقی رسید.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۷ به همراه دیگر کشورهای منطقه آسیای مرکزی شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این طرح شرکت کرد.

 

دانایی‌نیا، خاطرنشان کرد: نشان بین‌المللی مهر اصالت یونسکو در سال ۲۰۱۴ از سازمان یونسکو به شورای جهانی صنایع دستی (WCC) منتقل شده و در شهر جاکارتا پایتخت کشور اندونزی برگزار شد.

 

  • نویسنده : سارا جباری