مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان بابیان اینکه آب شیرکن‌های متعددی در استان هرمزگان احداث شده است گفت: این مسئله خود چالشی برای محیط زیست دریایی است.

به گزارش آماج خبر؛حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در نشست منطقه‌ای مدیران حفاظت محیط زیست کشور به میزبانی بندرعباس اظهار کرد: بزرگ‌ترین استان ساحلی جنوب کشور، با ۳۸.۵ درصد از سواحل کشور و دارای ۱۴ جزیره و همچنین برخورداری از خط ساحلی به مساحت ۱۱۳۱ کیلومتری با احتساب حریم ۲۰۳۸ کیلومتری دارای طولانی‌ترین نوار ساحلی کشور محسوب می‌شود.

مسیحی تازیانی افزود: هرمزگان دارای زیستگاه‌های متعدد دریایی به‌ویژه زیستگاه دوم و سوم بیوم دنیا، جنگل‌های حرا در خطوط ساحلی، دارای پتانسیل‌های زیستی متفاوت با بیش از ۶۵۰ گونه ماهی شناسایی شده در دریای خلیج فارس و عمان است که تمام این گونه‌ها دارای شناسنامه هستند.

وی افزود: ۵ گونه حفاظتی لاکپشت را شناسایی کرده‌ایم و سه گونه آن در استان هرمزگان زیست داشته که در این راستا لاکپشت‌های پوزه عقابی فراوانی بیشتری دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: محیط زیست هرمزگان ۱۹ منطقه تحت مدیریت داشته که ۴ تالاب بین‌المللی نیز در این استان واقع شده است و ۵ منطقه پشنهادی حفاظتی نیز در جزایر به عنوان مناطق حفاظتی دریایی شناسایی و معرفی شده‌اند و جزو پتانسیل‌های هرمزگان محسوب می‌شوند.

وی گفت: در حیث مناطق تاثیرگذار، ۶ منطقه تجاری، دو منطقه آزاد کیش و قشم از پتانسیل‌های اقتصادی حوزه محیط زیست هرمزگان به شمار می روند.

مسیحی تازیانی تصریح‌ کرد: وجود صنایع بزرگ در این استان را در حوزه نفت و گاز می‌توانیم تقسیم کنیم و در حوزه فلزات نیز دارای شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور هستیم و بیش از ۸۰ درصد مبادلات بندری در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در هرمزگان و در بنادر ۵گانه هرمزگان صورت می گیرد و بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور با نام شهید رجایی در این استان قرار دارد.

مسیحی تازیانی ادامه داد: تنش‌های قاچاق سوخت در شرق هرمزگان، صید و صیادی‌های غیر مجاز با فعالیت ۲۵ هزار شناور که ۱۲ هزار شناور آن غیرمجاز فعالیت دارند و بیکاری‌های موجود در حاشیه این خطه مزید بر این علت شده آسیب‌های جدی به اکوسیستم دریا وارد شود.

وی اظهار کرد: در بحث انواع صیدهای غیرمجاز با همکاری دریابانی اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام شده است وباید به‌طور مستمر ادامه یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: با همکاری معاونت دریایی، ۴ مرکز پایش در حوزه ردیایی شکل گرفته است که مناطق خور خوران، تیاب، گابریک با تجهیز کامل، پایش مستقیم ایجاد می‌شود.۵۵ آب شیرین کن با ظرفیت‌های متفاوت در استان هرمزگان موجب نابسامانی در حوزه محیط زیست دریایی شده‌اند و چالش‌هایی را رقم زده‌اند.

وی اذعان داشت: بارگذاری‌های صنعتی ناموزون، تقاضاهایی را با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری در خارج از منطقه به‌وجود آورده و در همجوار تالاب‌ها و حواشی ساحل، قریب به ۳۰ هزار هکتار پرورش میگو شکل گرفته است که باید از حوزه محیط‌زیستی نحوه پایش و نحوه مدیریت آلودگی‌ها نیز بررسی و به آن پرداخته شود.

مسیحی تازیانی بیان کرد: در حوزه معدنی، یکی از پیامدهای منفی با اتصال آن به سرشاخه‌های رودخانه‌ها، موجب آلودگی زیست بوم‌ها می‌شود، اما آن چیزی که باید برای صنایع معدنی تکلیف شود، اصل پایش و حفظ محیط زیست است که تا کنون به درستی انجام نشده است و عمده مناطق کشاورزی این استان به خصوص در شرق، در نزدیکی سواحل قرار گرفته است.

 

  • نویسنده : آیناز آقایی