مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز آخرین فعالیت‌های پژوهشکده میادین و تجهیزات نفت و گاز دانشگاه در ارتباط با صنعت را تشریح کرد.

به گزارش آماج خبر، دکتر افشین قنبرزاده در خصوص شاخص‌ترین پروژه‌های پژوهشکده میادین و تجهیزات نفت و گاز دانشگاه، اظهار کرد: در سال ۹۹ از طرف وزارت نفت، مطالعات میدان نفتی تنگ بیجار به پژوهشگران دانشگاه شهید چمران واگذار شد که فرمت آن امسال از حالت مطالعاتی به فناور محوری تغییر پیدا کرد و در حال حاضر شرح خدمات این پروژه از مطالعات محوری تغییر کرده و از نظر فناوری بررسی می‌شود.

 

وی افزود: علاوه بر میدان نفتی تنگ بیجار استان ایلام، در حال حاضر سه پروژه شاخص نفتی دیگر نیز در دست است. یکی از پروژه‌ها نرم‌افزار شبیه‌ساز کنترل فوران چاه است که قبلا دستگاه آن توسط محققان دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شده بود؛ این سیستم شبیه‌ساز که نیرو‌ها را آموزش می‌دهد، کاملا داخلی است و هنوز نمونه شبیه آن ساخته نشده است. نرم‌افزار آن نیز با همکاری شرکت ملی حفاری ایران برای اولین بار در کشور در حال تهیه است و به خوبی در حال پیش رفتن است و امیدواریم تا پایان امسال به رونمایی برسد.

 

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: طرحی به نام پروژه ژئوشیمی سطحی برای شناسایی میادین نیز در دست است که هزینه اکتشاف را بسیار کاهش می‌دهد.

 

قنبرزاده گفت: پروژه شاخص دیگر، تدوین نرم‌افزار طراحی پمپ‌های میله‌ای مکشی است که ساخت آن قبلا انجام شده است و اکنون در مرحله تدوین نرم‌افزار طراحی آن هستیم. در این حوزه دو نرم‌افزار بین المللی وجود دارد که به دلیل تحریم در اختیار کشور ما قرار نمی‌دهند و در نتیجه در حال بومی‌سازی این نرم افزار هستیم. این پروژه‌ها بومی هستند و با کمک محققان دانشگاه در پژوهشکده میادین و تجهیزات نفت و گاز دانشگاه در حال انجامند.

 

وی افزود: پروژه استفاده از میکرو برای تصفیه پساب‌های حفاری یا اس آر بی و طراحی پره‌های توربین‌های گازی از پروژه‌های دیگر در حال انجام هستند.

 

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: اعضای هیات علمی، دانشجویان به ویژه تحصیلات تکمیلی و بعضا دوره کارشناسی و حتی فارغ التحصیلان نیز به عنوان پسادکتری و دانش آموختگان با ما همکاری دارند. در برخی پروژه‌ها نیز به دلیل تخصصی بودن، از مشاوران حرفه‌ای خارج از دانشگاه استفاده می‌شود. در برخی پروژه‌ها حدود ۶۰ نفر از اعضای هیات علمی، محققان و دانشجویان با یاکدیگر همکاری می‌کنند.

  • نویسنده : محمد خرم زاده
  • منبع خبر : صدا و سیما