در پی اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت در روزهای اخیر، یک کارخانه تولیدکننده ماکارونی با جمع‌آوری و احتکار محصولاتش از بازار، تلاش دارد تا محصولات خود را با قیمت های جدید وارد بازار کند که باعث به هم ریختگی بازار و تغییر حال عمومی شده است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، طبق آخرین گفته ها دولت سالانه نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان را صرف دادن سهمیه آرد به صنف و صنعت میکرد.

 

در این حالت کارخانه جات باید قیمت ارائه شده را طوری قرار میدادند تا قشر پایین جامعه بتواند از آن استفاده کنند.

 

اما این هزینه به صورت غیرشفاف از چرخه ی صنعت خارج و به صورت قاچاق،صادرات،رانت و فساد از بین میرفت.

 

از طرفی دیگه از ابتدای سال جاری به دلیل وقوع جنگ روسیه و اوکراین و تغییر ناگهانی قیمت جهانی دلالان با خرید آرد کیسه ای ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان و فروش آن در مرز های ایران به قیمت هایی بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان تلاش برای سودجویی داشتند.

 

شرکت‌های تولید بیسکوئیت، ماکارونی، رشته و آرد کیک پزی هر کیلوگرم آرد ۱۰ هزار تومانی را با قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان خریداری کرده و عمده محصولات خود را صادر می‌کردند و سود زیادی از این راه به جیب می‌زدند.

 

از هفته جاری با تصمیم دولت برای توقف این روند، قیمت آرد صنف و صنعت افزایش یافت. در پی این تصمیم، یک کارخانه بزرگ ماکارونی با کاهش عرضه در روزهای اخیر محصولاتش را انبار کرده تا با قیمت‌های جدید محصولات را روانه بازار کند.

 

این در حالی است که ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نامه‌ای به معاون صنایع عمومی خواست قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش قیمت‌هایی نزدیک به سه برابری داشته را به کارخانه‌های تولیدکننده این محصول ابلاغ کند که بر اساس این نامه قیمت ماکارونی رشته‌ای ساده ۵۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین‌شده است.

  • نویسنده : فائزه دوستی