دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در استان سمنان گفت: پنجمین مرکز اندیشکده حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کشور در استان سمنان افتتاح شد.

محمد فیض  ابراز داشت: اندیشکده استانی حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بازوی استانی برای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مختلف مانند قانون‌گذاری است.

وی ادامه داد: کارگروه‌ها و هیات‌های اندیشه‌ورز در استان‌های مختلف فعال است، اما ارایه ایده‌‎ها هدفمند نیست و مرکز اندیشکده حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موجب می‌شود نخبگان هدفمند ارائه نظرات کاربردی داشته‌باشند.

وی با بیان اینکه مرکز اندیشکده حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در شناسایی نیروهای متخصص موثر است، ادامه داد: اندیشکده به مسائل استان به صورت اختصاصی می‌پردازد و مسایلی که در مرکز تهران دیده نشود به مرکز پژوهش‌های مجلس در تهران گزارش می‌شود که این گزارش‌ها در بومی سازی قوانین تاثیرگذر است.

فیض یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با راه اندازی این اندیشکده ها بازوان قدرتمندی از نیروهای علمی و نخبه استان ها را بکار می گیرد تا از ظرفیت آنها استفاده کند.

وی تاکید کرد: اندیشکده حکمرانی مجلس بدون جناح بندی حزبی و با بهره گیری از ظرفیت تمامی نخبگان به دنبال شناسایی مشکلات هر استان است.

دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در استان سمنان گفت: در اندیشکده هر استان خروجی به دست آمده در اختیار مرکز پژوهش های مجلس قرار می‌گیرد و بعد به فراکسیون‌های مجلس ارایه و منجر به قانون خواهد شد.

در راستای تحقق عملی و کارآمد رویکردهای تحولی مجلس یازدهم، اصلاح نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه ریزی شد و به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه کلیه صاحبنظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مسئله‌شناسی، معرفی و مدل سازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف، طرح ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی در سطح استان ها و کلانشهرها تصویب و اقدام شده است.

این شبکه متشکل از نخبگان، دانشگاهیان و خبرگان اجرایی واجد شرایط هر استان به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که با مدیریت غیر متمرکز و استقرار در مراکز استانی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، اهداف مدنظر را محقق می‌کنند.