معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به لزوم تعیین اسکان موقت برای مناطق تخلیه‌شده پلدختر گفت: مناطق در خطر شهر معمولان نیز در صورت نیاز تخلیه شود.

احمدرضا دالوند عصر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: افزایش بارندگی را در لرستان با توجه به پیش‌بینی‌های اخیر و جدید هواشناسی شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی پیش رو به‌طور متوسط بین ۵۰ تا ۸۰ میلی‌متر بارش و به‌طور نقطه‌ای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر بارش برای لرستان پیش‌بینی شده است، افزود: این بارش‌ها از صبح چهارشنبه به‌صورت مقطعی شروع و تا صبح جمعه ادامه دارد.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تأکید به اینکه احتمال وقوع سیل در این استان بسیار زیاد است که با توجه به تجارب سیل ۱۳۹۸ پلدختر جلسه فوق‌العاده ستاد بحران برگزار شد، عنوان کرد: بارش‌ها بیشتر در پلدختر بیشتر در مناطق جنوبی این شهرستان است و احتمال خطر و چالش در این مناطق وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم تهلیه مناطق در معرض خطر سیل پلدختر بیان کرد: بخشداران از طریق دهیاران اطلاع‌رسانی کامل را به روستاییان داشته باشند و روستاهایی که در معرض خطر هستند تخلیه شوند.

دالوند با اشاره به احتمال قطع راه ارتباطی در پلدختر گفت: احتمال قطع محورهای مواصلاتی در این شهرستان وجود دارد که باید مسیرهای جایگزین برای مواقع بحران پیش‌بینی شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه اسکان موقت برای مناطقی که نیاز به تخلیه دارد در نظر گرفته شود، تصریح کرد: مردم در سطح شهرها از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و اگر لازم بود مناطق در خطر شهرها هم تخلیه شود.

دالوند با اشاره به اینکه عشایر باید در مناطق امن اسکان داده شوند، اظهار داشت: اولویت و خط قرمز ما امنیت جانی مردم است و هیچ تعارفی با هیچ‌کس نداریم؛ اگر دستگاهی قصور و کوتاهی انجام دهد برخورد لازم انجام می‌شود.

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان نیز امشب در جلسه ستاد بحران پلدختر که شامگاه چهارشنبه در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: تاب‌آوری رودخانه چولهول حدود ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه است، اما ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه دبی بارش اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه روستای چم گز پلدختر در معرض تهدید جدی سیلاب قرار دارد، افزود: تاب‌آوری رودخانه‌ها در بدترین شرایط و بارش ۱۰ ساعته چنانچه از چم‌انجیر به بالا حدود ۸۰ میلی‌متر، پلدختر ۱۵۰ میلی‌متر، معشوره به بالا حدود ۵۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشیم بسیار پایین خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به پیش‌بینی بارش ۸۰۰ مترمکعبی در رودخانه زال پلدختر عنوان کرد: مشابه سیل ۱۳۹۸ به‌دلیل پوشش گیاهی و دبی پایین رودخانه‌ها رخ نمی‌دهد.