به گزارش آماج خبر به نقل از تسنیم؛ سیدرضا مرتضوی ظهر امروز در هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان اظهار داشت: معاونت عمرانی و مجموعه راه و شهرسازی کمیسیونهای ماده پنج و جلسات کارگروه را با فاصله کمتر برگزار کنند که باقیمانده شهرها و شهرهایی که هنوز زمینهای آنها تعیین تکلیف نشده است به سرانجام برسد.
وی در خصوص بنیاد مسکن افزود: فرصتی به بنیاد مسکن داده میشود تا در جلسات بعدی طرح کلی را در روستاها و شهرهایی که متولی آن هستند، ارائه دهند و مجموعه شورای مسکن یکبار مرور کند.
استاندار اصفهان با اشاره به طرحهایی که میتواند کاهش هزینهها را به دنبال داشته باشد، بیان کرد: خصوصاً در شهرکهای جدید و زمینهای الحاقی، در کارگروههای زیرمجموعه بررسی صورت گیرد و پیشنهاد کاربردی و عملی ارائه شود. در خصوص زیرساختهای نهضت ملی مسکن وزارت نیرو و نفت متولی این قصهها هستند و طبق قانون باید نسبت به زیرساختها اقدامات لازم را انجام دهند.
مرتضوی اضافه کرد: این موضوع باید از وزارت نیرو و مجموعه دنبال شود. مجموعه همکاران در وزارت نیرو همت جدی را ندارند و باید مطالبه در استانها شکل بگیرد که مجموعه وزارت نیرو نسبت به وظیفه خودش در کشور اقدام کند. مجموعههای خدمترسان تکلیف دارند و باید بر هر نحو در خصوص تامین زیرساختهای لازم مسکنها، انجام دهند و اگر کمکی نیاز دارند به ما انعکاس دهند، اما اینکه از زیر مسئولیت شانه خالی کنیم و بهانه بیاوریم که عدد و رقمی در بودجه اختصاص داده نشده است، پذیرفته نیست.
وی تصریح کرد: بحثهایی که به منابع در خصوص تامین آب و برق و سایر زیرساختها در بعضی مناطق مربوط است، مکاتبه صریح انجام دهید؛ بعضاً مجموعه آب منطقهای و آبفا با صراحت تمام ورود پیدا نمیکنند که ما بدانیم متناسب با ظرفیت و تخصیص آب، روند ساخت مسکن صورت گیرد. وقتی در سطح وزارت نیرو مطالبه میکنیم، بعضی استانها افق 25 تا 30 ساله خودشان را در تامین آب میبندند و استان اصفهان به 30 سال قبل بدهکار است. باید توسط آب منطقهای و وزارت نیرو دنبال شود که شرایط مناسبی را داشته باشد و در افق آینده و ساخت مسکنها و افزایش جمعیت، پیشبینی را متناسب با شرایط داشته باشد.
استاندار اصفهان با اشاره به ضرورت تعیین کمیتهای برای خانههای خالی گفت: باید برنامهای در این زمینه در محور شناسایی، برنامه، اجرا و ارزیابی داشته باشیم .زیر مجموعه شورای مسکن استان کارگروهی متولی این قصه باشد و فرصتی داده شود و در جلسه بعدی مدت زمانی برای ارائه گزارش تعیین کنند. این گزارش ملاک عمل ما و دستگاههای مختلف، دستگاههای اطلاعاتی و اقتصادی شود تا آن بخش از خانههایی که در استان ساخته شده و در فرایند خدمترسانی نیست، به نحوی وارد خدمترسانی شود.
مرتضوی اظهار داشت: از مرحله تایید نهایی متقاضیان تا افتتاح حساب و واریز پول در گزارش نهضت ملی مسکن، نزول قابل توجه بود. هدف همه این طرح ساخت مسکن برای قشر ضعیف جامعه و افرادی است که تاکنون نتوانستند مسکن تامین کنند.کار کارشناسی صورت گیرد و این موضوع بررسی شود. هیئت مدیره مسکن در جلسه این هفته علاقهمند به ارائه پیشنهادات عملیاتی در حوزه بافت فرسوده و فراهم شدن امکانات بودند. حسب این پیشنهادات و با همکاری بانک میتوان چارهاندیشی کرد تا آن بخشی از مردم که نمیتوانند واریز پول را داشته باشند و اتفاقاً نیازمند واقعی هستند، تدبیری برای آنها اندیشیده شود.
وی با اشاره به سهم 15 درصد بافت فرسوده بیان کرد: هنوز برنامه مشخصی در استان نداریم که این سهم را به چه صورت محقق شود که راه و شهرسازی باید با محوریت معاونت عمرانی و دبیری راه و شهرسازی و کمک شهرداریها تعیین تکلیف شود و در قالب برنامهای در شورای مسکن ارائه شود.
استاندار اصفهان در خصوص ثبتنام کنندگان تصریح کرد: در خصوص مراحل استعلامات نیاز است نظارت جدیتری داشته باشیم. فرمانداران در استان میتوانند نقش ویژهای داشته باشند و به یک نحوی ترتیبی اتخاذ شود تا فرمانداران در شهرهای مختلف، در این فرایند ورود پیدا کنند که در پالایش و نظارت و کنترل که هست، اعمال نظر کنند که دچار مصائب مسکن مهر نشویم و پیشگیریهای لازم را انجام دهیم.
مرتضوی در خصوص ضرورت تامین زیرساخت مسکن های ساخته شده، خاطرنشان کرد: آماده سازی واحدها باید در شرایط ایدهآل دنبال شود. اگر متقاضیانی در این واحدها سکونت پیدا کنند و زیرساختها و مبلمان اولیه نداشته باشد، در حق آنها اجحاف میشود.
مهران زینلیان در این جلسه با اشاره به موضوع کلیدی بانک اطلاعاتی ثبتنام شدگان اظهار داشت: در ثبتنام و مراحل استعلام، باید دقت نظر کیفی و کمی صورت گیرد. باتوجه به ثبتنام در شهرهای جدید و کسری زمین، لازم است تا تامین زمین در این شهرها صورت گیرد.
وی افزود: نگرانی که در استان وجود دارد این است که تعداد و حجم متقاضیان زیاد است و باید روند ثبت نام در استان متوقف شود تا در خصوص افراد ثبت نام شده، تعیین تکلیف و تخصیص زمین صورت گیرد. همچنین از روند استعلامات از دفاتر اسناد رسمی گزارشهایی دریافت شده که باید با دقت و نظارت بیشتری صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: در بحث مسکنهای که از طرحهای قبلی هنوز تعیین تکلیف نشده، راه و شهرسازی باید گزارشی از این مسکنها ارائه کند. دستگاههای خدمترسان همگام با راه و شهرسازی استان، تامین زیرساختهای لازم برای مسکن را انجام دهند.
زینلیان بیان کرد: برای آمادهسازی واحدها دو بحث وجود دارد؛ یک موضوع این است که دستگاههای متولی پای کار باشند و موضوع دیگر اینکه پیشبینی بودجه و بحث مالی باید در کارگروه مطرح شود تا به ارائه حل بپردازیم. 5 کارگروه زیرساخت تشکیل شده که موضوعات از تامین زمین تا بحثهای زیر ساختی را بررسی کنند. بعضی فعال و بعضی از این کارگروهها غیر فعال هستند.
فرماندار اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه بعضی مراکز حاضر هستند خود زمین را در اختیار بگیرند و به جای سکونت در شهرهایی مثل بهارستان، در روستا ساکن شوند اظهار داشت: نتیجه ساخت مسکن نباید سبب مهاجرت از روستا به شهر شود و باید برای این موضوع برنامهای در نظر گرفت.
محمدعلی احمدی با اشاره به اختصاص 15 درصد از پروژه نهضت ملی مسکن به بافت فرسوده اظهار داشت: در کلانشهر اصفهان در این خصوص برنامهریزی شده ولی اکنون سهم استان و فرایند تخصیص مشخص نیست و به نظر میرسد که باید توجه شود چرا که در بافت فرسوده نیاز به هزینه کردن برای زیرساختها نیست.
وی افزود: سکونت در شهرهایی مانند بهارستان و تاییدات و استعلامات سکونت باید سختگیرانه باشد و نتیجه آن نباید مهاجرتپذیری به بهارستان باشد.
فرماندار اصفهان بیان کرد: بنیاد مسکن باید برای ساخت مسکن در روستا برنامهای داشته باشد. بعضی مراکز حاضر هستند خود زمین را در اختیار بگیرند و به جای اینکه در شهرهایی مانند بهارستان ساکن شوند، در روستا ساکن شوند. نتیجه ساخت مسکن نباید منجر به مهاجرت از روستا به شهر شود و باید در این موضوع توجه ویژه شود و سهمی در نظر گرفته شود و برنامهای برای آن در نظر گرفته شود.
احمدی با اشاره به انتخاب و اولویتبندیهای متقاضیان مسکن تصریح کرد: فرایند انتخاب و اولویتبندی خانوادهها باید براساس قانون و ضرورت باشد، مانند خانوادههای ایثارگر و یا خانوادههای دارای 3 فرزند و بیشتر که نیازمند مسکن هستند.
- نویسنده : حنانه میرزایی
Tuesday, 3 December , 2024