مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان راهکار‌هایی برای محافظت از پوست در برابر پرتو‌های خورشیدی در راهپیمایی اربعین حسینی ارائه کرد.

به گزارش آماج خبر، مهران معلم پرتو‌های فرابنفش خورشید را عامل اول سرطان پوست، پیرپوستی زودرس و کاتاراکت دانست و گفت: حفاظت از پوست در برابر پرتو‌های خورشیدی در راهپیمایی اربعین حسینی امری ضروری است.

وی حفاظت از پوست در برابر نور خورشید را یکی از موارد مهم در طول سفر به ویژه در صورت داشتن قصد پیاده روی در طول مسیر نجف تا کربلا عنوان کرد و افزود: پرتو‌های فرابنفش خورشید عامل اول سرطان پوست، پیرپوستی زودرس و کاتاراکت (آب مروارید) است، بنابراین توصیه می‌شود از برخورد مستقیم نورخورشید با بدن به ویژه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ جلوگیری شود.

معلم می‌گوید: در سایه، تشعشع‌های نور خورشید تنها تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، بنابراین انجام کار‌های حفاظتی فردی در سایه هم لازم است.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: توصیه می‌شود در فضای باز ترجیحا از کلاه لبه‌دار که لبه‌های آن حداقل ۷ سانتی‌متر باشد یا از هر وسیله دیگر که بتواند قسمت‌های لخت صورت و گردن را حفظ کند، استفاده شود.

وی اضافه کرد: همچنین در فضای باز حتما باید از عینک آفتابی ضد پرتو‌های فرابنفش خورشیدی با فاکتور حفاظتی تا ۴۰۰ نانومتر استفاده کرد.

معلم بر حفاظت از پوست در مقابل پرتو خورشیدی با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب‌های مناسب مجوزدار ترجیحا کرم‌های ضد آفتاب با حداقل SPF ۳۰ تاکید کرد و گفت: باید بر روی سطوحی از بدنتان که در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده شود.

وی با بیان این‌که آسیب اشعه آفتاب به پوست می‌تواند با قرار گرفتن در معرض آفتاب در عرض ۱۵ دقیقه اتفاق بیفتد، افزود: باید ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم‌های ضد آفتاب استفاده شود، اگر فردی بیشتر از دو ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، باید کرم ضدآفتاب خود را تمدید کند.

معلم همچنین پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند را از دیگر عوامل موثر در محافظت پوست از اشعه UV عنوان کرد و ادامه داد:

وی با بیان اینکه در مورد حفاظت کودکان در مقابل نور آفتاب باید حساسیت بیشتری نشان داده شود، گفت: قبل از خروج کودکان حتما روی پوستشان کرم ضد آفتاب زده شود و از عینک آفتابی استفاده کنند.

مهران معلم می‌گوید: برخی مشکلات جزئی گرمازدگی و آفتاب سوختگی را می‌توان با مصرف آب کافی، استراحت، قرار گرفتن در یک محیط خنک و استفاده از پماد ضدالتهاب درمان کرد، اما در مواقعی که مشکل آفتاب سوختگی و گرمازدگی شدید باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

  • نویسنده : محمد خرم زاده