معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از تعیین تکلیف ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی داخل و خارج حریم شهرهای این استان در یک سال اخیر خبر داد و گفت : این اراضی به اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل داده شده است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، داریوش سعیدی افزود: این اقدام با هدف ارتقای سطح حفاظت و حراست از اراضی ملی و دولتی حریم شهرها، تسهیل در اجرای طرح‌های توسعه شهری و تعیین تکلیف این اراضی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین این فعالیت به منظور اجرای مفاد تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی بوده است که در قالب آن زمین‌های مذکور به اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: تحویل اراضی ملی داخل و خارج از حریم شهرها تاکنون در سطح ۱۸ شهرستان‌ در استان انجام شده است و همچنان ادامه دارد.

سعیدی با اشاره به ۷۸ فقره صورتجلسه برای این اقدامات تصریح کرد: تاکنون اسناد ۲ هزار و ۶۲۰ هکتار از اراضی بطور رسمی به نام اداره راه و شهرسازی تغییر نمایندگی پیدا کرد و بقیه اسناد نیز با هماهنگی ثبت اسناد و املاک استان تغییر نمایندگی پیدا می‌کند.

وی اظهارداشت: بیشترین سطح اراضی ملی واقع در حریم تحویلی به راه و شهرسازی مربوط به شهرستان‌های نایین با سه هزار و ۵۰۰ هکتار و فلاورجان با مساحت سه هزار و ۳۰۰ هکتار بوده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی اصفهان افزود: متعاقب تحویل این اراضی به راه و شهرسازی کلیه تکالیف و مسوولیت‌های قانونی و رفع هرگونه تعارض‌های احتمالی و برخورد با متخلفان و متصرفان اراضی ملی بر عهده راه و شهرسازی خواهد بود.

سعیدی اضافه کرد: از زمان اجرای این تفاهم نامه ۲۳ هزار هکتار از اراضی ملی خارج از حریم شهرها که در سال‌های گذشته گذشته توسط راه و شهرسازی اخذ سند شده بود با هماهنگی ثبت اسناد و املاک استان به نام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تغییر نمایندگی یافت و اکنون مدیریت و حفاظت این عرصه‌ها بر عهده این نهاد قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه عرصه‌هایی نظیر جنگل‌ها و بیشه‌های طبیعی نهالستان‌ها، ایستگاه‌های تحقیقاتی و تولید بذر و نهال، پارک‌های جنگلی، ذخیره گاه‌ها و ایل‌راههای عشایری که در حریم شهرها قرار گرفته‌اند مشمول تغییر نمایندگی به راه و شهرسازی نیست.

معاون اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: حدود ۵۷۰ هزار هکتار از مساحت این استان داخل حریم و محدوده‌های قانونی شهرها قرار دارد.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکی است که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن  را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در برگرفته است.

این استان ۲۸ شهرستان و افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

 

 

  • نویسنده : فاطمه کریمیان