با کمک نیکوکاران اصفهانی در طرح چهارشنبه‌های امام رضایی تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از محکومان مالی زندان‌های استان اصفهان از بند رها شده اند.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هرچه کرده به در بسته خورده، نتوانسته حسابش را پر کند و چکش برگشت خورده، ضامن بهترین رفیقش شده، اما او بدهی اش را بازپس نداده، همسرش بابت نفقه از او شکایت کرده، به دلیل بی دقتی تصادف کرده و همه این‌ها افرادی هستند که بدون آنکه بخواهند مرتکب جرم شده اند و راهی زندان.

بنا بر آماری که هشتم مرداد از زبان رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور منتشر شد شمار این زندانیان جرایم مالی غیر عمد به ۱۰ هزار و ۶۸۶ نفر می‌رسد؛ بیشتر از دو هزار نفرشان هم زندانیان مهریه و نفقه هستند.

این تعداد هر بار با کمک خیران و رضایت شاکیان کم می‌شود و با هر خطای ناخواسته مالی و نارضایتی شاکی، زیاد. ماه مبارک رمضان در این سال‌ها زمان خوبی بوده تا گلریزانی شود و جمعی از این محکومان مالی از بند رها شوند؛ هر از گاهی هم پویشی و جشنی و بهانه ای، گره آزادی شماری از آن‌ها را باز کرده، اما دستانی بخشنده‌تر و دل‌هایی دریایی‌تر نیاز است تا آزادی را برای خطاکاران بی قصد و غرض، به ارمغان بیاورد و خانواده هایشان را از چشم انتظاری برهاند.

یکی از این بهانه‌های دلنشین، چهارشنبه‌های امام رضایی است؛ روز‌هایی که نیکوکاران گردهم می‌آیند و به برکت ضامن آهو بند از پای محکوم درمانده دربند می‌گشایند.

اسدالله گرجی زاده رئیس ستاد دیه استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: برای جلب بیشتر کمک‌های خیران در آزادسازی زندانیان جرایم مالی غیر عمد از ابتدای امسال طرح چهارشنبه‌های امام رضایی کلید خورده است.

او افزود: ستاد دیه، اداره کل امور زندان‌های استان و خیریه امام موسی کاظم علیه السلام در این طرح مشارکت دارند.

رئیس ستاد دیه استان اصفهان در خصوص اولویت بندی برای آزادی محکومان مالی توضیح داد: نام افراد را بر اساس مدتی که در بند بوده‌اند، وضع مالی، سن و جرایم آن‌ها در جدول زمان بندی آزادی قرار می‌دهیم.

خیریه امام موسی کاظم علیه السلام زیر نظر امام جمعه اصفهان فعالیت می‌کند و به گفته گرجی زاده، هدف اصلی آن کمک به آزادی زندانیان است و تاکنون در این مسیر موفق عمل کرده است.

علیرضا بابایی مدیرکل امور زندان‌های استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: در طرح چهارشنبه‌های امام رضایی، بیش از ۵۰۰ نفر از مددجویانی که به دلیل جرایم مالی غیرعمد در بند بودند، از زندان‌های استان اصفهان رهایی یافته اند.

به گفته او، در طرح چهارشنبه‌های امام رضایی تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان کمک‌های نقدی برای آزادی زندانیان و کمک به تامین هزینه‌های معیشت، درمان، مسکن و … محکومان مالی جمع آوری شده و امید است تا پایان سال، این طرح ادامه یابد.

مدیرکل امور زندان‌های استان اصفهان تاکید کرد: مردم و خیران اطمینان داشته باشند این کمک‌ها به هیچ عنوان به زندانیان جرایم خشن تخصیص پیدا نمی‌کند و ما فردی را که مرتکب جرایم عمد و خشن شده و به جامعه زیان رسانده باشد، آزاد نمی‌کنیم.

حجت الاسلام اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: خیران اصفهانی برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد، امسال ۶۰ میلیارد تومان به ستاد دیه کمک کرده اند.

او افزود: بعد از ماه مبارک رمضان، برگزاری برنامه چهارشنبه‌های امام رضایی، شروع شد که بر این اساس هر هفته با همراهی خیریه امام موسی کاظم (ع) زمینه آزادی چند محکوم مالی فراهم و به خانوده‌های زندانیان نیز کمک می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با قدردانی از مشارکت نیکوکاران اصفهانی در این طرح ادامه داد: در طرح چهارشنبه امام رضایی کمک‌های قابل توجهی برای آزادی، درمان، آموزش، تهیه جهیزیه، رهن و اجاره منزل محکومان مالی و اعزام خانواده‌های آنان به مشهد مقدس، همچنین تامین وسایل گرمایشی و سرمایشی زندان‌ها شده که ستودنی است.

حجت الاسلام جعفری یادآور شد: البته همانگونه که پیش از این هم بار‌ها اعلام کرده ایم این گونه خدمات و اقدامات ارفاقی به هیچ وجه شامل حال مجرمان سابقه دار، خطرناک و حرفه‌ای نمی‌شود.

غلامحسین وطنی مدیرعامل خیریه امام موسی کاظم (ع) گفت: چهارشنبه‌های امام رضایی بهانه‌ای برای کار خیر است تا نیکوکاران برای گره گشایی از مشکلات نیازمندان به رقابت با یکدیگر بپردازند.

او با بیان اینکه کمک به آزادی زندانیان بخشی از کار خیر نیکوکاران در چهارشنبه‌های امام رضایی است افزود: در کنار آن لوازمی همچون تخت خواب کودکان، ویلچر، سماور برقی، جاروبرقی و دستگاه پخش فیلم تهیه و در اختیار زندان و زندانیان قرار گرفته است.

مدیرعامل خیریه امام موسی کاظم علی(ع)در خصوص دیگر کمک‌ها و تعهدات خیران گفت: تامین شیرخشک نوزادان زندان، حضور دندانپزشک برای رفع مشکلات دهان و دندان مددجویان، همچنین ایجاد اشتغال برای ۴۰ مددجو نیز از این موارد است.

به گفته وطنی، خیران برای بهسازی بازداشتگاه زندان اسدآباد نیز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اهدا کرده اند.

اتفاقاتی که این افراد را به پشت میله‌های زندان برده و خانواده هایشان را به دردسر انداخته حوادثی است که ممکن است برای هر یک از ما در صورت لحظه‌ای غفلت رخ بدهد.

چه خوب اگر درد این محکومان مالی و خانواده هایشان را رنج خود بدانیم و با هر آنچه در توان داریم به کمکشان بشتابیم و چه انگیزه‌ای برای کمک بهتر از نام امام رئوف علیه السلام بر این طرح. چهارشنبه‌های امام رضایی طرحی برای امام رضایی هاست.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی