رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بین عوامل عفونی شناخته شده، مسری ترین بیماری، بیماری سرخک است، مطرح داشت: اگر خانواده ای هست که فرزند کوچک دارد و به هر دلیلی برای تزریق واکسن مراجعه نکرده و واکسیناسیون بچه کامل نشده است، به دلیل در معرض خطر بودن بچه ها، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

به گزارش اماج خبر به نقل از بهداشت نیوز، دکتر سید محسن زهرایی با بیان اینکه در سه ماه گذشته ۴۸ مورد ابتلا به بیماری سرخک شناسایی کرده ایم که ۳۴ مورد آن ها افغانی و ۱۴ مورد هم ایرانی هستند، گفت: منشأ شیوع سرخک، مسافران غیرایرانی مبتلا بوده اند که وارد کشور شده اند و در جریان انتقال، تعدادی از افراد ایرانی هم مبتلا شده اند.

خانواده ها نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودک خود بکوشند
وی افزود: موارد شناسایی شده به بیماری سرخک در استان هایی چون سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، تهران و فارس دیده شده است.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: واکسن سرخک در کشور ما در قالب یک واکسن سه ظرفیتی به نام واکسن سرخک ، سرخچه و اوریون یا مخفف MMR زده می شود. این واکسن علیه سه بیماری گفته شده ایمنی ایجاد می کند. در دو نوبت زده می شود، به ترتیب در ۱۲ و ۱۸ ماهگی.
زهرایی گفت: اگر بچه ها این دو نوبت واکسن را تکمیل کرده باشند، قطعا در مقابل بیماری مصون خواهند بود اما اگر خانواده ای هست که فرزند کوچک دارد و به هر دلیلی برای تزریق واکسن مراجعه نکرده و واکسیناسیون بچه کامل نشده است، به دلیل در معرض خطر بودن بچه ها، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

کاهش واکسیناسیون مساوی است با افزایش سرخک
وی تصریح کرد: ما خوشبختانه طی این سال ها توانسته ایم با برنامه واکسیناسیون بسیار خوب، تأییدیه حذف بیماری سرخک بومی کشورمان را دریافت کنیم.
رئیس اداره بیماری‎های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اضافه کرد: در منطقه خاورمیانه سه کشور ایران، عمان و بحرین توانسته اند این تاییدیه را بگیرند اما قابل ذکر است که این دو کشور کشورهایی پولدار و کوچک هستند که مرز زمینی با کشورهای دیگر افغانستان و پاکستان ندارند که ریسک انتقال بیماری در آن ها بالا باشد.
وی اظهار داشت: اما ما با توجه به شرایطی که داریم جزء بهترین کشورهایی بوده ایم که توانسته ایم این بیماری را کنترل کنیم و راز موفقیت ما در مشارکت همگانی در برنامه واکسیناسیون بوده چراکه اگر واکسیناسیون کاهش یابد، بیماری سرخک افزایش می یابد.

واکسن سرخک با واکسن کووید تداخلی ندارد
زهرایی با بیان اینکه سرخک نسبت به کووید مسری تر است، گفت: در همسایگی ما یعنی در مرزهای شرقی افغانستان و پاکستان به دلیل ضعف در واکسیناسیون شیوع بالایی دارد و ما هر زمان در معرض ریسک ورود بیماری سرخک به کشور هستیم.
وی تأکید کرد: واکسن سرخک در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی تزریق می شود اما افراد در هر سنی اگر واکسن سرخک را نزده باشند، می توانند این واکسن را تزریق کنند و در افراد بزرگسال تزریق واکسن سرخک با واکسن کووید تداخلی ایجاد نمی کند.
فرد بزرگسال مبتلا به کووید چند روز برای تزریق واکسن سرخک صبر کند؟
رئیس اداره بیماری‎های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: توصیه می کنیم اگر فردی مبتلا به کووید است حداقل ده روز صبر کند تا بهبودی کامل حاصل شود و سپس واکسن سرخک را تزریق کند.
وی بیان داشت: سرخک یک بیماری بسیار مسری است و بین عوامل عفونی شناخته شده، مسری ترین بیماری، بیماری سرخک است. فرد سالم بعد از مواجهه ی با فرد بیمار، یک دوره ی نهفتگی ده روز تا دو هفته دارد و بعد از دوره ی نهفتگی علائم بیماری ظاهر می شود.

اصلی ترین علائم بیماری سرخک چیست؟
سید محسن زهرایی علامت اصلی سرخک را تب عنوان کرد و گفت: تب فرد امکان دارد امکان دارد خفیف باشد یا حتی تا ۴۰ درجه هم برسد، علائم دیگر شامل سرفه، آبریزش بینی و قرمزی مخاط چشم می تواند باشد.
وی اشاره داشت: چند روز که از علائم اولیه بیماری سرخک گذشت،دانه های قرمز رنگ روی سر و صورت و گردن فرد مبتلا ظاهر شده و به سمت تنه و دست و پا نیز پخش می شود. معمولا این بثورات قرمز رنگ تا ۵ روز روی بدن فرد هستند و به تدریج شروع می کنند به پاک شدن.
رئیس اداره بیماری‎های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: البته سرخک ممکن است فرم شدید هم پیدا کند و عوارض آن شامل سینه پهلوی شدید، عفونت و در جریان همه گیری های شدید مرگ و میر هم خواهد داشت.

  • نویسنده : زهرا قلی پور