طی روزهای اخیر و پس از عملیات وعده صادق کشورمان علیه رژیم صهیونیستی، شاهد اخبار مختلف و متعددی بودیم که اغلب آنها نیز یا منبع موثق نداشتند و یا تحریف شده بودند. حسین زرنقاب، خبرنگار، در یادداشتی در این خصوص نوشت:

 اخبار غیر موثق و تحریف شده از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد تشویش و نگرانی در جامعه و بازی با ذهن مردم هستند؛ اضطراب و التهاب و بعضا هیجانی که این اخبار در جامعه ایجاد می‌کنند، باعث پریشانی و ایجاد حس نگرانی می‌شود.

هنگامی که انسان مضطرب و درگیر نگرانی باشد زندگی عادی او مختل می‌شود و نمی‌تواند وظایف شهروندی خودرا به درستی انجام دهد. این اضطراب و عدم اقدام صحیح نیز در نهایت باعث بهم خوردن آرامش جامعه می‌شود.

از جمله این اخبار نادرست، کلییر شدن آسمان کشورها، توئیت‌های به زبان عبری از کاربران نزدیک به اسرائیل، ترجمه اطلاعیه‌های جعلی و اخبار متعدد و ضد و نقیض رسانه‌های بزرگ است.

بخش عمده‌ای از این اخبار توسط کاربران نامعتبر تولید می‌شوند و با ایجاد نگرانی سعی بر مغشوش کردن نظم جامعه دارند. بخشی دیگر اخبار نیز اخبار جعلی و تحریف شده هستند که با اهداف مختلفی پخش می‌شوند.

رسانه‌های اینچنینی سعی دارند با انتساب خبر به شخصیت‌ها و سازمان‌ها و گروه‌های شاخص و نامی، توجه مردم‌ را جلب کنند و ذهن مردم را از واقعیت‌ها دور کنند تا در سایه بی‌اطلاعی مردم از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

از جمله رسانه‌هایی که در مسموم کردن فضا و انتشار اخبار دروغ یا تحریف اخبار حقیقی دست دارند، می‌توان به کانال‌های تلگرامی، حساب‌های کاربری ظاهرا موجه و معروف در فضای مجازی، شبکه‌ها و خبرگزاری‌های افراطی و روزنامه‌های بدنام اشاره کرد.

هر یک از موارد بالا-که در دنیای خبر تعریف و شرایط خاص خود را دارند-به نوعی و با روش‌هایی، حتی گاها ناخواسته نقش خود را در برهم زدن آرامش و روان جامعه ایفا می‌کنند و تاثیر خودرا بر ذهن مردم و متعاقبا بر ذهنیت جامعه می‌گذارند.

لازمه درک این موضوع این است که مردم-که مخاطبین و دنبال کنندگان اصلی اینگونه اخبار و این رسانه‌ها هستند-شناخت کافی از منابع خبری داشته باشند و با درک درست و ذهن باز به اخبار نگاه کنند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : حسین زرنقاب