متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با انجام مطالعات میدانی معتبر مشخص شد بیش از ۷۰ درصد جامعه روستایی استان بوشهر از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند.

مرزبان افزود: نتایج این تحقیق میدانی در خصوص هزار و ۸۰۶ نفر از ساکنان روستانشین استان در یکی از نشریات معتبر علمی چاپ شده است.

 

وی گفت: استان بوشهر باوجوداینکه جزو مناطق با میزان تشعشات بالای خورشید است و بیشتر روز‌های سال نور خورشید وجود دارد، اما ساکنین روستا‌های این استان به‌شدت با کمبود ویتامین دی مواجه هستند.

 

مرزبان بیان داشت: یکی از علل کمبود این ویتامین، گرمای شدید ساعات تماس با نور خورشید در فضای آزاد و نیز نحوه پوشش است که می‌تواند باعث کاهش تماس با نور خورشید شود.

 

وی گفت: در این مطالعه افراد با گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ ساله دارای بالاترین سطح کمبود ویتامین دی بودند که باز هم فعالیت کمتر در محیط باز در سال‌های اخیر یکی از علل اصلی این واقعه بود.

 

مرزبان افزود: در این مطالعه میزان سطح ویتامین دی در مناطق کوهستانی استان به‌صورت برجسته‌ای بالاتر از مناطق دشتی و یا ساحلی است.

 

وی گفت: تنها ۱۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه مصرف مکمل ویتامین دی داشته‌اند و بقیه افراد مصرف منظم مکمل‌ها را گزارش نکرده‌اند بنابراین آگاهی به افراد در رابطه با کمبود ویتامین دی و همچنین ترغیب جامعه به مصرف مکمل‌ها می‌تواند نقش بسیار مؤثر و مفیدی در پیشگیری از کمبود این ماده مؤثر در بدن داشته باشد.

  • نویسنده : معصومه مذکوری