مردی ۷۰ ساله به دلیل شرایط حاد جسمانی و با وجود انسداد چندگانه عروق اندام تحتانی برای نخستین بار در خوزستان در بخش آنژیوگرافی جراحی بیمارستان گلستان اهواز با بهره‌گیری از گاز دی اکسید کربن تحت مداوا قرار گرفت.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ایرج نظری فوق‌تخصص جراحی عروق گفت: این بیمار دچار گانگرن وسیع (انسداد عروق خونی) و تنگی در ناحیه سرخرگ پشت زانویی (شریان پوپلیته‌آل) بود، اما به علت نارسایی کلیه، امکان انجام آنژیوگرافی با ماده حاجب مقدور نبود.

 

به گفته او با توجه به امکانات و تجهیزات تهیه شده در بیمارستان گلستان و بخش پریفرال آنژیوگرافی، این کار با استفاده از گاز CO ۲ برای اولین بار در خوزستان انجام و نتیجه بسیار رضایت‌بخش است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: دی اکسید کربن هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نمی‌کند و باعث بروز هیچ مسمومیت کلیوی در بیمار نمی‌شود.

 

تجهیزات این روش درمانی شامل کپسول‌های حاوی گاز دی اکسیدکرین استریل، فیلتراسیون‌های مورد نیاز و تنظیم کننده فشار مخصوص است که حجم لازم و مقدار فشار مناسب گاز را برای تزریق آماده کرده و سپس آنژیو گرافی انجام می‌شود.

 

 

  • نویسنده : نرگس راستگو