مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: اجرای مرحله دوم طرح رهگیری برای اقلام منتخب ۵۳ قلم گروه قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه از طریق سامانه جامع تجارت در استان در حال اجراست.

به گزارش آماج خبر از بوشهر، مهدی صفوی با اشاره به دستورالعمل دریافت و نصب شناسه رهگیری قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه اظهار داشت: باهدف تعیین رویه دریافت و نصب شناسه رهگیری برای عرضه قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه و همچنین تعیین تکلیف قطعات یدکی و مصرفی فاقد شناسه رهگیری در سطح بازار و انبار‌ها این دستورالعمل تصویب‌شده است.

 

وی افزود: در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اطمینان از خرید کالا‌های غیر تقلبی از سوی مصرف کنندگان، لذا کلیه واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا‌های مذکور ملزم به اجرای مراحل دریافت شناسه رهگیری از طریق سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه درج کد رهگیری برای نشان دادن یک عدد از محصول است گفت: کد رهگیری شناسه‌ای چندرقمی مبتنی بر شناسه کالاست و به‌منظور منحصربه‌فرد کردن هر واحد کالا به تمامی کالا‌های دارای بسته‌بندی با ابعاد مشخص اختصاص می‌یابد، ماهیت، مالکیت و موقعیت کالا در هر نقطه از زنجیره تأمین مبتنی بر این شناسه قابل‌استعلام و رهگیری است و در قالب یک رمزینه بر روی کالا‌های مزبور نصب یا درج می‌شود.

 

صفوی با اشاره به تشریح کالا‌های بدون شناسه عنوان کرد: منظور از کالای فاقد شناسه، کالایی است که برای آن شناسه رهگیری در سامانه جامع تجارت تعریف‌نشده است یا شناسه رهگیری متناظر با آن بر روی کالا درج نشده است و یا این‌که مشخصات مربوط به آن شناسه (مانند شناسنامه گارانتی) در سامانه جامع تجارت با وضعیت کالا در محل انبار یا بازار تطابق نداشته باشد.

 

وی با تأکید بر نقش مهم سامانه جامع تجارت بر رهگیری لوازم‌یدکی خودرو گفت: سامانه جامع تجارت ایران به‌عنوان درگاهی یکپارچه، ارتباط فعالان اقتصادی شامل واردکنندگان و تولیدکنندگان را با دستگاه‌های فعال در کار تجارت کنترل می‌نماید.

 

 

  • نویسنده : حدیث ظریف دوست