به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: اجرای شهر جدید «هگمتانه»، فرصت خوبی برای توسعه همدان در ابعاد مختلف و سرریز جمعیت این شهر در آینده است.

ایوب اسداللهی با بیان اینکه شهر «حورا» مطالعات چندین ساله دارد و طرح جامعی است ،گفت: تاکنون بیشتر از چند جلسه زمان نخواهد برد که این طرح تصویب شود.

او با تأکید بر اینکه هیئت‌مدیره شهر جدید پرند آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت‌ها و ساخت شهر جدید هگمتانه اعلام کرده است،بیان کرد: شهر حورا قرار است طرحی شبیه شهر جدید پرند در تهران داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه عوامل شهرسازی شهر جدید پرند با یک پشتوانه ۲ هزارمیلیاردی کار را آغاز خواهند کرد، افزود : به گفته آن‌ها برای شهر حورا نیاز به اعتبارات خاصی نیست و تمام اقداماتی را که برای شهرک لازم بوده انجام خواهند داد.

اسداللهی در خصوص جانمایی این طرح با بیان اینکه با توجه به موضوعات پیش رو دیدیم که قبلاً جانمایی این طرح صورت گرفته و مطالعاتی انجام‌شده است افزود: داشتن قابلیت توسعه، تعریف کاربری و نحوه قرارگیری شهر موضوعات امروز ماست که با توجه به وضعیت خاص حاکم در مکان فعلی حورا بحث می‌شود.

او تأکید کرد: باید جانمایی‌ها به درستی انجام شود که هم نیاز شهر را به‌عنوان نه یک شهر خوابگاهی بلکه یک شهر به‌روز با علم روز و معماری اسلامی ـ ایرانی تأمین کند و هم به نحوی حامی شهر همدان باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه در طرح حورا دسترسی در کنار حلقه سوم، اتفاق می‌افتد و ارائه خدماتی نظیر آب، برق و گاز با فاصله خیلی نزدیک به شهر، محقق می‌شود، افزود: امکان مهیاکردن خدمات در این شهر میسر است و حتی خیلی آسان‌تر از جا‌های دیگر خواهد بود.

اسداللهی در ادامه با اشاره به وضعیت نهضت ملی مسکن در استان و بیان اینکه تا کنون ساخت بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکن آغازشده است، گفت: اقداماتی که در شهر‌ها صورت می‌گیرد، گزارش می‌شود و وضعیت مشخص است.

او تصریح کرد: یکی از مواردی که کار را کند کرده این است یک طرف قضیه مردم هستند و باید توافقاتی صورت گیرد، افزود: در شهر حورا این مشکل را نداریم و بالاخره برای ۹۸۰ هکتار زمین حقوق عرفی پرداخت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه شهر جدید کارگروه حقوقی دارد و از هفته آینده مستقر می‌شود، گفت: در این پروژه روش کار برای توافق با مالکان راحت‌تر است و هیئت‌مدیره پرند می‌توانند خیلی راحت کار را اجرا کنند.

اسداللهی بابیان اینکه امیدواریم با قطعی شدن گزینه شهر حورا و مواردی که از قبل پیگیری می‌شد بتوانیم سریع‌تر به تعهدات دولت عمل کنیم، گفت: لازمه این کار آن است که تمام دستگاه‌ها و بخش‌ها پای‌کار باشند و خود را کنار نکشند و بگویند که مسکن وظیفه راه و شهرسازی است.

او افزود: وظیفه‌ای که دولت متقبل شده این است که همه دستگاه‌ها حتی در تحویل زمین، مشارکت داشته باشند چراکه اجرای کار نیاز به همت همگانی دارد.

استاندار همدان نیز بابیان اینکه اجرای شهر جدید، فرصت خوبی برای توسعه همدان در ابعاد مختلف است و ما به دنبال این هستیم که علاوه بر گسترش و توسعه شهر همدان، فکری اساسی برای سرریز جمعیت در آینده انجام شود، افزود: طی سال‌های گذشته مطالعاتی به منظور اجرای شهری جدید اجرا و حورا نام‌گذاری شده که به همین منظور، پیشنهاد شد تا اسمی متناسب با فضای شهری همدان انتخاب شود.

او گفت: مساحت کلی اراضی این شهر جدید، یک هزار و ۲۰۰ هکتار است که ۹۰۰ هکتار از آن منابع ملی است و در حال تعیین تکلیف است.

استاندار همدان گفت: رویکرد ما در شهر جدید، پیشرفت، توسعه و عمران شهری، با پیاده کردن سبک و معماری ایرانی اسلامی است و شهر جدید با افق ۵۰ و ۱۰۰ سال آینده، طراحی و اجرا خواهد شد تا مشکلاتی را که اکنون شهر همدان با آن درگیر است، نداشته باشد.
علیرضا قاسمی فرزاد بابیان اینکه شهر جدید به‌گونه‌ای طراحی‌شده که اقشار مختلف بتوانند در آن به‌راحتی زندگی کنند، گفت: با توجه به برنامه دولت سیزدهم و اهتمام آن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، باید بتوانیم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل بدهیم.

 

  • نویسنده : حسین فرهادی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان