فرماندار شهرستان اصفهان از برنامه‌ریزی فرمانداری و مسئولان متولی برای برطرف کردن مسائل و مشکلات میدان نقش جهان اصفهان خبرداد.

به گزارش آماج خبر به نقل از تسنیم، محمدعلی احمدی در اصفهان، پیرامون اقدامات فرمانداری در حوزه میراث فرهنگی اظهار داشت: میراث فرهنگی اصفهان سرمایه بسیار بزرگی دارد، اگر هر کدام از این سرمایه‌ها به متعلق سایر کشورها بود، به عنوان یک سرمایه عظیم از آن یاد می‌شد اما چون تعداد این ابنیه‌های تاریخی در اصفهان زیاد است، شاید آن‌گونه که باید قدرشناسی نشده و تلاشی برای نگهداری آن صورت نگرفته است.

 

وی افزود: با پیگیری‌های فرمانداری و مشارکت مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی، طرحی را دنبال می‌کنیم که بر اساس آن مصادیق و فرایند مشخصی را برای نگهداری و استفاده بهینه از ابنیه‌های تاریخی شهرستان اصفهان را مشخص می‌کند. و به همین خاطر هر دو هفته یکبار با دستگاه‌های مختلف جلسه داریم، به طور مثال حدود دو هفته قبل با سازمان اوقاف استان درباره امام‌زادگانی که به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده‌اند، جلسه داشتیم و موضوع جلسه پیرامون مشخص شدن مسئول نگهداری از این ابنیه تاریخی و چگونگی فرایند نگهداری آنها بود.

 

فرماندار اصفهان با اشاره به مدارس کهنسال و تاریخی در سطح شهرستان اصفهان، خاطرنشان کرد: برخی از مدارس استان در میراث فرهنگی به ثبت رسیده‌اند، از جمله مدرسه شهید حلبیان که قدمتی ۱۲۰ ساله دارد و بر همین اساس در آموزش و پرورش جلسه‌ای داشتیم و هماهنگی‌‌هایی صورت گرفت و قرار شد که برای شناسایی مدارس خاص و تاریخی کارگروهی تشکیل شود و برای نحوه نگهداری از این مدارس ماندگار شیوه‌نامه‌ای تدوین گردد و مدیران، معلمان و دانش‌آموزان در نگهداری این مدارس نقش‌آفرینی کنند.

 

وی با تاکید بر اهمیت نگهداری از مدرسه تاریخی “شهید حلبیان” متذکر شد: در جلسه امروز قرار شد که کارگروهی متشکل از میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و اداره نوسازی شهرداری تشکیل شود و درباره چگونگی مقاوم‌سازی و بازیابی کاربری سابق مدرسه شهید حلبیان طرحی را آماده کنند که در ماه‌های آینده اجرایی و عملیاتی شود. آموزش و پرورش نیز اعلام آمادگی کرد که پس از بازسازی مدرسه شهید حلبیان رشته‌های مربوط به میراث فرهنگی در این مدرسه آموزش داده شود و دانش آموزان علاقه‌مند به این حوزه را جذب کند.

 

احمدی درباره سایر اقدامات فرمانداری در حوزه میراث فرهنگی گفت: ما علاقه داریم که در هفته‌های آینده مصداق مربوط مسائل مختلف میراث فرهنگی را بررسی کرده و با مدیران مربوطه جلسات لازم را برگزار کنیم و هماهنگی لازم برای نگهداری و بهره‌برداری از میراث فرهنگی به وجود آید‌. پس از جلسات اولیه‌ای که با ارگان‌های مختلف درباره میراث فرهنگی برگزار کردیم، متوجه شدیم بخشی از مشکلات این حوزه ناشی از عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف بوده و بر همین اساس این جلسات را برگزار می‌کنیم تا بتوانیم بین بخش‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند، هماهنگی لازم را به وجود آوریم و ثمره آن را ببینیم.

 

وی درباره اقدامات فرمانداری در خصوص مشکلات میدان ” نقش جهان” بیان کرد: میدان نقش‌جهان با مسائل و مشکلات متعددی از جمله مسائل مربوط تردد موتورسیکلت‌ها، تردد گردشگران و مباحث مربوط به تامین امنیت میدان رو‌به رو است، به همین خاطر فرمانداری با توجه به اهمیت مشکلات نقش‌جهان جلسات ویژه‌ای درباره این بنای تاریخی برگزار می‌کند.

 

فرماندار اصفهان درباره الزام دستگاه‌های مختلف برای حضور و مشارکت در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: اگر هر کدام از دستگا‌ه‌های مختلف در جلسات یاد شده شرکت نکنند، از طرف فرمانداری مورد پرسش قرار می‌گیرند و اگر دلیل قانع کننده‌ای نداشته باشند، باید غیبت‌ و بی‌توجهی‌شان را جبران کنند. البته خوشبختانه مدیران دستگاه‌های مختلف برای هم‌افزایی و همکاری در حوزه میراث فرهنگی عزم و اراده قوی دارند.

 

وی در تشریح برنامه‌های فرمانداری درباره بافت‌های فرسوده شهر اصفهان گفت: فرمانداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده سطح شهرستان اصفهان کارگروهی تشکل داده و تلاش می‌کند تا در این مورد نیز راهکارهای لازم را پیدا کند. متاسفانه بی‌توجهی‌های قبلی سبب شده که در حوزه میراث فرهنگی کارهای عقب افتاده زیادی وجود داشته باشد و امیدوارم با توجه به عزم و اراده همه مسئولان استان و شهرستان اصفهان بتوانیم این امور را جمع‌بندی کرده و به ثمر برسانیم.

 

احمدی ادامه داد: حوزه میراث فرهنگی ابعاد گسترده‌ای دارد که پرداختن به آنها نیاز به زمان زیادی دارد و به همین خاطر از دستگاه‌های مختلف شهرستان درخواست کرده‌ایم که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عنوان یکی از موضوعات اصلی خودشان قرار دهند و همه کمک کنند تا با حل مشکلات این حوزه، فعال‌سازی حضور گردشگران در اصفهان و معرفی این شهر به عنوان مهد هنر وگردشگری تاثیر زیادی دارد و به پویایی اقتصاد شهرستان کمک خواهد کرد.

 

  • نویسنده : نگین جان نثاری